NIKLAS EKDAL- LEDARE I DN - om TRÅKIG LÄSNING

Idag skriver Niklas Ekdal - DN 1 juli 2007 - om den tråkiga läsningen.


Den tråkiga läsningen av Gordon Browns Samlade Tal.

Jag tänker att det är tur att Niklas Ekdal läser dessa tråkiga texter,
och ger oss andra som verkligen flyr denna läsning, en hint om innehållet.
 
Det blir underhållande skarpt att läsa vad Niklas Ekdal skriver om tråkig läsning.
Nja, det förefaller lite underhållande, med tanke på vad Niklas Ekdal skriver
kring sin läsning av Gordon Brown.

Tråkig läsning är ett dilemma. I skolans värld. Där har inte läsarna
ett mål eller en tanke med sin läsning. Det SKA läsas. Varför är oklart?

Tråkig läsning är nödvändig. Men det kräver sin läsare. Den läsaren behöver
så mycket mer än bara texten. Läsaren behöver ingångar - som i Niklas Ekdals fall -
viljan att förstå ett lands politik och dess verkningar, dess undertoner och kopplingar
till världspolitik.

Tråkig läsning kräver bollplank. Utanför texten. Infallsvinklar som
är bortom det skrivna, som påverkar det lästa tråkiga. Tråkig text behöver annan text.

Tråkig text behöver en mediator - ett mellanled - och i mitt fall - för jag är redan avskräckt
av Gordon Browns samlade tal - behöver jag Niklas Ekdal som får mig att känna till
Gordon Browns samlade tal. Dessutom vet jag att Gordon Browns kommande framtida tal
starkt kommer att påverka mig. Så det är bra att ha ett hum om. 

Jag behöver Niklas Ekdals ord i en tidning för att överhuvudtaget fundera i dessa banor.  När jag funderar i dessa banor som Niklas Ekdal för mig in på - då ringer jag några andra för att diskutera. Som alla andra gånger blir det diskussioner.
Som alla tidigare ledare i DN - jag älskar den intelligenta rubriceringen av innehållet.
Gordon Potter...

Det är och blir min ingång till dagens text. Roat läser jag - men tråkigt - nej - det har jag inte.
Tack till Niklas Ekdal!

Jag tänker ägna mig åt lustfylld läsning av Winston Churchill - det är annat det.
image631

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Maria

Tråkig läsning förutfattade meningar. Ska jag läsa på Skatteverkets hemsida om avdragsrätten för lantbrukare med areal större än ... blir motståndet så kompakt att jag hellre läser Gordon Potters tal. Allt är relativt. Är jag fruktansvärd förälskad i en bonde med areal större än ... blir läsningen lustfylld för att den skapar möjlighet till gemensamma kontaktytor. Kan berätta att jag just nu lustfyllt lusläser uppkomsten av fredsrörelserna i Centrala Afrika. Sannerligen, lustfylld läsning, tråkig läsning, allt är relativt..

2007-07-01 @ 11:45:40
Postat av: Anne-Marie Körling

Jojo. Men i samtliga fall av tråkig läsning har den ett syfte. Syftet med tråkig läsning kan göra den riktigt intressant. Tänk att faktiskt läsa högt ur Gordon Browns tal - att göra tal av dem igen...i högläsandets form. Men vi ska nog vara vaksamma på innehåll i tråkig text. Den kan komma att påverka mycket. Underhållning kan skymma allvaret.
Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback