LUCKOR I ORDBOKEN

SvD har en liten serie - lexikala luckor. Idag står där ordet - BORTLÄNGTAN.

image860Min farmor


Bortlängtan.

Det är ett mycket gammalt ord. Ett ord som är borta ur vårt ordförråd. Vi använder oftast ordet hemlängtan. Men ordet Bortlängtan är det ord vi ofta lever med... vi längtar bort, vi längtar till annat, vi längtar från... vi längtar dit vi tror att gräset är grönare ... vi längtar framåt...till sen ... för då ska jag... bortlängtan.

Jag tycker ordet är vackert - men frågan om innehållet är vackert? Jag vet inte. Det är nog viktigast att längta bort så att man också kan längta hem. Inte längta bort bara för att längta bort. Då är bortlängtan en flykt. Ifrån.

Men när ordet en gång användes så hörde det samman med industrialismens intåg. I Danmark kan man tro - för det var H.C Andersen som skrev om bortlängtan - och då rörde det de vackra tågen...rälsdunket...bort till platser man inte tidigare kunde komma till...dunk, dunk, dunk...och visst denna nyfikenhet på allt det andra måste ha ett ord. BORTLÄNGTAN.

Jag ska skriva in ordet Bortlängtan i mitt inre lexika. Som ett vackert ord.
Anne-Marie


Källa och utgångspunkt:
SvD Lexikala Luckor - journalisten Monica Braw - 16 juli 2007

Kommentarer
Postat av: Jesús J. Granero

Anne-Marie!
Sicken härlig bild Du förmedlar oss. Tack
Jesús

2007-07-16 @ 13:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback