KORCZAK citat



"Det goda är mycket starkare, motståndskraftigare än man anar."



skriver Janusz Korscak
i kapitlet BARNETS RÄTT ATT VARA SIG SJÄLV i boken Barnets rätt till respekt. 1988


image726
Denna logga ritade jag åt Estonias anhöriga 1994

Orden är från 1929... och Janusz Korsczak kom att gå med rak rygg in i gaskamrarna tillsammans med sina barnhemsbarn, 200 individer och barn ... jag gör en paus i mitt skrivande...behöver göra en inre bild...den är oåterkallelig och oändligt levande i mitt inre... fast svår att skapa. Jag har ingen hjälp av min fantasi... ingen hjälp av bilder som återskapar...

Jag ser en man... jag ser människor....
jag sett ett barn....jag ser mängder av barn....
jag ser en kvinna...jag ser mängder av kvinnor...
jag ser och det är  år och åter år,

sedan

1942 går Janusz Korszak med sina barnhemsbarn och personalen för det judiska barnhemmet in i dödens kammare. Han erbjöds fri lejd men avböjde. In i det sista erbjöds han fri lejd men in i det sista avböjde han.


Citatet idag... om det goda

Det goda är mycket starkare, motståndskraftigare än man anar.

Det goda här och nu - är att vi alla fick behålla Janusz Korszcaks ord. Det goda är att dessa fortsätter att verka och påverka. Än idag utgör de dessvärre dagsaktuella tankar kring barn och unga.


Anne-Marie







Kommentarer
Postat av: Jesús J Granero

"Det goda är mycket starkare, motståndskraftigare än man anar" J K
Detta är förtroendet (rätt) för rättvisan. Men han dog (i förpliktensen uppfyllelse (? vad hittar han pâ ord den här spanjoren)och hjälpt oss, liksâm min Föregângaren. Det är inte rätt, det glädjer oss inte: vâr enda riktiga plickt här är att bli, alla, lyckliga; det viste jag inte när jag var yngre. En intelligent människa hjälper till att all kan bli lyckliga, om de sâ vill.
Jo, det goda vinner (överlever) alltid.
En gâng till..? den här härlig Jesús frân Madrid med sina saker (som Du kan märka väl, tycker inte jag heller om jente...)(bara skämt)
Vackra mânga stunder i dagen önskar Dig...! Mad´s Jesús

2007-07-04 @ 17:00:31
Postat av: Anne-Marie Körling

Tack Jesus.
Jag skriver alltså är jag för att fritt använda och citera Descartes.
Med vänlighet/A-M


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback