HARRY MARTINSON - dikt av






SORGEN OCH GLÄDJEN


Varje djup sorg
har förlorad glädje till föremål.
Tappa inte bort den riktningen.

Låt inte sorgen glömma sitt ärende.
Sorgen är den djupaste ära
som glädjen kan få.








_____________________

Harry Martinson skrev denna dikt.
Jag tycker om den sorg som jag erfar då glädjen är dess följeslagare.
Jag minns min mamma då jag tänker på Ingmar Bergman.
Det är glädje jag erfar. Det är sorg över att den inte längre får upplevas.
Men glädjen är större än sorgen.
Glädjesorg.
Den goda sorgen!

Anne-Marie


__________________________

Källa;
Harry Martinson Dikter 1929-1953 1958-1973. Bonnierpocket 2004

Kommentarer
Postat av: Kersti

Vilken fantastisk dikt. Den ska jag gömma i mitt hjärta och försöka att komma ihåg när jag behöver den. Jag var på begravning i torsdags. En granne till mig, hon blev 90 år. Hennes barn och barnbarn förmedlade precis det. Den glädje hon berett dem.
För vi behöver sorgen, att få sörja, glädjesorgen.
Om din kamerafråga så har jag en vanlig digitalkamera Canon Ixus 70. Ingen systemkamera men visst blir det fantastiskt fina bilder.
Tack för all din uppskattning och uppmuntran. Kersti

Postat av: Anonym

Ja - sorg och glädje har samma källa tror jag. Men hur det hänger samman vet jag inte riktigt. Om man inte kan känna sorg - kan man känna riktig glädje då? Allt gott Kersti, allt gott. Och nu vet jag med din kamera. Dina bilder är fantastiska. Älskar Drottningen. Ni som läser detta gå genast in och titta i Kersti´s blogg. Anne-Marie

2007-07-30 @ 22:48:09
Postat av: IT-mamman

Jag vet ingen som kan beskriva saker och ting så bra som du, Anne-Marie. Det menar jag verkligen. "Den goda sorgen" - vilket bra uttryck!

2007-07-31 @ 09:19:38
URL: http://itmamman.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback