FOTBOLLsLÄSNING utöver det vanliga

image745

Jag gillar fotboll. Kan inte hela språket, alla orden,  men jag kan läsa spelet.
Denna bok är en bok om fotboll. Men som all annan litteratur kring ett ämne så omsluts fotbollen av allt det andra. Om livet, döden, besvikelserna, kärlekarna, bolltrixandet, hemmaställandet, avundsjukan, spelarglädjen, föraktet, omsorgen...

Albert Camus, nobelpristagare i litteratur, har sin berättelse här i FOTBOLLENS HIMMEL OCH HELVETE. En kort text om hans plats i mål och om hans farmors nitiska....

Mina elever har BETT oc h BÖNAT om att jag ska läsa ur den här boken. De som inte har tyckt om någon text har givit sig in i denna texts spelplan. Det krävs dock en högläsande lärare. En högläsande person som levandegör mysteriet som döljer sig innanför de hårda pärmarna. Jag tycker mycket om denna bok. Den har korta små berättelser. Några tar 60 sekunder att läsa upp men ger bestående tankar och fortsätter att påverka inom den som lyssnar och medskapar.

Detta att gå i mål med sin läsning.
Det krävs en inspark för att göra det.
Ett inlägg rätt i krysset.
Det betyder avgränsad plats att agera på.
Skolplats - absolut.
Vi sysslar med mål.

Anne-Marie 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback