FÖLJDFRÅGA - en tanke kring frågan på frågan

Följdfrågan visar på intresse, funderingar, reflektion och tanke bakom, omtanke, liv och vidare...

Igår diskuterades FÖLJDFRÅGANs betydelse för kärleken, vänskapen och fortsättningen. Jag tror på följdfrågan i utbildningen och till min nästa.

Så här definieras följd:

"något som inträffar såsom direkt resultat av tidigare händelse - eller en kedja av företeelser"

Följdriktigt följer följdfrågan något som intresserar en och som man vill veta mer om. Jag undrar...hur gick det? Du berättade om...jag har tänkt...vad blev det? Du kände dig...hur känner du dig nu? Följdfrågan visar på omsorg och fortsatt nyfikenhet, en vilja att förstå lite närmare, lite mer på djupet, en beröringstanke, en gemensamhetsfråga? Jag delar en del av dina funderingar, får jag dela lite mer...

Fråga definieras som en begäran om upplysning. 

Tänk att följdfråga - begära upplysningar om upplysningar... djupare och djupare in i tanken, människan, ämnet... kräver ödmjukhet och respekt för individen.

Märkligt nog står 
fråga sig - som en paradox - undra i tanken utan att vänta sig ett svar...

Hmmmm - språk är kringelikrokar - men fantastiskt roligt och spännande. Men mycket, mycket svårt.
Anne-Marie 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst är det svårt. Men också mycket, mycket roligt och spännande. Man får inte låta sig förskräckas av det svåra utan fortsäta att modigt utforska, prova och prova igen. /Kersti

2007-07-11 @ 10:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback