ATT LETA EFTER SAKER OCH TING


När man letar så hittar man inte.
Det är viktigt att leta på rätt sätt.
Förutsättningslöst.

När man letar medvetet och girigt försvinner tingesten. Den gömmer sig.

Jag blir blind. Var är... Men de var ju här alldeles nyss... Jag blir galen...
Inget går att finna.


Borta.

image687



Så är det nu. Jag söker efter en strof i Tomas Tranströmers diktning. Först letar jag i minnet.
Det vill sig inte. Jag söker intensivt i bokhyllan. Hittar inte. Ser inte. Suckar. Ser alla böcker jag har men ingen Tranströmer. Så fångar någon annan bok min uppmärksamhet. Men där är ju Janusz Korczaks bok. Så minns jag min läsning av Janusz Korczak. Hans tankar om barnet. Rätten till respekt. Jag tar fram Korsczak. Bläddrar lite fram och tillbaka. Läser något understruket. Ska läsa om. Lyfter fram igen. Så blir Janusz Korczak återläst. 


Lyfter min tänkande blick - och finner utan någon ansträngning - Tomas Tranströmers dikter.


Så är det att leta. Eller att sluta göra det. Det som finns gör sig påmint förr eller senare.

Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback