KREATIVITETSGURUN PAUL ARDEN


DN idag - JOBB-bilagan - 12 augusti 2007 intervju med Paul Arden av Journalisten Margareta Hägglund


image1057Att pröva sig fram i klass fyra. Här gäller det stavning. Det är kreativt i sin enkelhet.


...om hur att kläcka nya idéer eller snarare hur att genomföra dem...
Om jag har förstått det hela rätt så skulle processen se ut så här:

1) FRÅGA -

A-M måste lägga sig i:
Frågan är den absolut viktigaste drivkraften, och den bör få äga en längre livslängd... inga snabba svar på frågan. De är i sig motor och drivkraft. Jag är inte vän av alltför snabba svar. Ställda frågor kan behöva lite tid på sig. Allt behöver dessutom inte ha svar. En fråga är en början...

2) GÅ UTANFÖR DE VANLIGA GRÄNSERNA

A-M måste gensvara:
Det vanliga kan alltid vara utgångspunkt, det vanliga är det trygga. Väl där... lyft blicken. Pröva också det som är helt tokigt... men sätt ord på det du vill göra... det du tänker annorlunda. Våga ge uttryck för det som kanske är helt fel. Allt leder till något nytt.

3) TÄNK INTE PÅ VAD ANDRA TÄNKER OM DET DU TÄNKER

A-M måste inflika:
Vi som lär oss allt om samspel. Men vi måste också härbärgera det ensamma.Detta att tro på det man gör trots att ingen annan gör det. Leva sin idé fullt ut.

4) MOD - DET KRÄVS MOD ATT LANSERA EN NY IDé.

A-M måste understryka:
Viljan överträffar modet. Vill man riktigt mycket kommer modet i andra hand.

5) ALLT HANDLAR INTE OM PENGAR

A-M måste hålla med:
Så sant. Det handlar om bemötande, bära sin idé i mötet med andra.

6) ATT FÅ SPARKEN KAN VARA ETT TECKEN PÅ INITIATIVRIKEDOM

A-M måste skratta;
Det ligger kanske något i detta. Det gäller kanske isåväl stora som små sammanhang. Idérikedom kan störa och oroa. Ett litet kreativt barn sätter saker på ända... en ny tanke skapar tankemöda... en ny idé krånglar till det invanda.

7) VÄNTA INTE PÅ DEN PERFEKTA LÖSNINGEN - BÖRJA ARBETA PÅ IDEN IDAG

A-M måste skynda sig;
Att inte stirra sig blind på hur det ska bli som färdigt. Jag tror detta är ett hinder i många, många fall, Vi är snabba till resultat och det färdiga. Det kan faktiskt utgöra ett hinder att inte pröva flera alternativ.

8) ARBETSPROCESSEN leder till NÅGOT

9) KREATIVITET LEDER HÅRT ARBETE. IDE - ENERGI - TÅLAMOD

A-M suckar tungt:
PUH.... vem har trott att det var lätt. Idén kanske är det minsta problemet. Det största är genomförandet.
Hej och Hå. En kreativ person ... kan också vara .... ordningssam, steg-för-stegstrateg, målmedveten...petig.

10) ATT INTE BLI OFFER FÖR SINA IDÉER

A-M tänker högt:
Kill your darlings...


Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Vicktoria

L e r

2007-08-12 @ 15:25:09
Postat av: Anders Nystedt

AN. vill också lägga sig i
1) FRÅGA -
AN.s inlägg
Jag ställde min fråga om skolan. Varför är den som den är? Vad lär skolan ut? Varför lär inte elever in?
2) GÅ UTANFÖR DE VANLIGA GRÄNSERNA
AN.s inlägg.
Jag höjde blicken, gick utanför gränserna. Jag föreslog en skola utanför den vanliga skolan. En skola som började hos individen.
3) TÄNK INTE PÅ VAD ANDRA TÄNKER OM DET DU TÄNKER
AN.s inlägg.
Det är inte lätt, när ingen säger vad de tänker om det jag tänker.
4) MOD - DET KRÄVS MOD ATT LANSERA EN NY IDé.
AN.s inlägg
Det är först när idén får ett värde, positivt för några negativt för andra, som man kan behöva ha mod att fortsätta. Men idén måste först finna sitt värde, hitta sin glänta i skogen.
5) ALLT HANDLAR INTE OM PENGAR
AN.s inlägg
Jag har föreslagit att "min" skola utanför skolan ska få kosta tre gånger så mycket som den vanliga skolan kostar nu. Och det är sant, skolan är inte bara lärare, för det är ju det som kostar pengar i skolan, men jag tycker verkligen att det måste få bli många, många fler lärare skolan. Barn och ungdomar behöver vuxna människor!
6) ATT FÅ SPARKEN KAN VARA ETT TECKEN PÅ INITIATIVRIKEDOM
AN.s inlägg
I mitt fall sparkade jag mig själv, kanske man kan säga, i och med att jag ådrog mig min hörselskada. Nu försöker jag istället skapa en ny skola, där även hörselskadade lärare kan få jobba, med mycket mindre elevgrupper.
7) VÄNTA INTE PÅ DEN PERFEKTA LÖSNINGEN - BÖRJA ARBETA PÅ IDEN IDAG
8) ARBETSPROCESSEN leder till NÅGOT
9) KREATIVITET LEDER HÅRT ARBETE. IDE - ENERGI - TÅLAMOD
AN.s inlägg
Jag har förstått att den perfekta lösningen bara kan skapas i samarbete med andra, som också vill genomföra idén. Med tillräckligt många pennknivar kan vi skapa oss en glänta.
Vad tycks? (Jag tyckte att det var roligt att skriva det här, ler AN.)

Postat av: anne-marie körling

Hej Viktoria - jag ler tillbaka... L E R! A-M
Hej Anders - Du har haft kul och jag har fått en idé -
och när jag läser ditt inlägg så tänker jag på just detta att ha en idé och en tanke som ingen är intresserad att lyssna till - hemska öde... men jag tror att processen ändå är giltig - man äger sin idé - och den ska man inte överge - trots att den kan vara väl framme, till och med för tidig... och då omsluts den till en början av tystnad... du avslutar med Ellen Key - så långt liv har hennes ord och tankar... vi får kämpa på. Allt gott till Er båda. Anne-Marie

2007-08-13 @ 00:16:04
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback