HÅR FRÅN 1863

image1047

En gång syddes hårstrån in i böcker... i form av mönster. Detta pillriga arbete - omsorgen - vittnar om en slags sysslolöshet - samt  att man tager vad man haver. Sitt hår, sin sytråd, en liten nål...man tar en liten bok och man skriver in med dopp i bläck - en rad i en liten bok. Jag vet - min farmor kom från en välbeställd familj - denna sysslolöshet - gällde inte för alla. Men här är något... ett minne av en svunnen tid. Lite hår...i ett mönster... Vi minns inte Matilda längre ... men ett slags avtryck lämnar hon här hos mig idag.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anonym

är all konst uttryck för sysslolöshet? är all tid för eftertanke uttryck för sysslolöshet? är allt pysslande med brev, småpresenter till vänner, dikter, hemsidor och annat småjox uttryck för sysslolöshet? då som nu...
Jag tror att du har en fin gåva i din ägo. Mathilda har tagit av sig själv och lagt sin tid i mönster, tänkt på sin vän och knutit vänskapsband.

2007-08-10 @ 15:45:48
Postat av: anne-marie körling

Nej - konst är inte sysslolöshet - långt därifrån. Men jag hade i tanke allt det vi gör så snabbt idag - vem skulle kunna sitta i godan ro och sno mönster av sitt hår... möda,tid och vilja. Jag tycker det mesta idag går så fort. Så det var i den tanken jag var. Jag är glad att jag blir påmind av denna lilla hårslinga...vad det är att vara vän...och hur länge en sådan välgjord sak kan hålla. Allt gott och tack för dina tankar. Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback