BOKEN I DIALOG MED LÄSAREN
När elever får rita sin läsning så får vi lärare syn på deras förhållande till texten och boken. Detta är en elev i årskurs tre som ritar sin läsning. Läsningen genererar frågor. Frågor är vägar till svar. Detta att äga en fråga är en viktig väg att söka kunskap och förstå sammanhang genom. Jag älskar frågan.
Boken talar också med läsaren. Vad boken säger beror på vad författaren vill förmedla. Jag tycker att denna elev har lyckats åskådliggöra boken värdefulla dialog med läsaren.
LÄRARENS FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Att rita sin läsning - är en del av den omfattande pedagogiska kartläggning jag gör kring varje elevs förhållande till skriven text. Jag har genomfört detta i alla mina klasser och med samtliga elever. Att rita sin läsning får inte värderas av läraren. Det är elevens förhållande till boken. En del elever har inget förhållande till boken och då syns det i bilderna... en elev ritade sig själv liggande i gröngräset.... det fanns ingen bok. När vi samtalade om hans bild så berättade han .... jag ligger i gräset... jag tänker... men jag hatar att läsa. Det är just detta att få syn på förhållandet som jag söker ... för att utveckla varje elevs möjligheter att bli läsare på sina egna villkor.
Jag hoppas att ni kan bära denna idé med er in till era elever. Var alltid varsamma med elevernas gensvar. De svarar alltid på våra frågor - frågan är bara hur vi tar emot svaret och gensvaret.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Madonnan
Intressant att läsa, precis så är ju läsning också känner jag..en helt personlig upplevelse. Kanske ngt att ta in för de som inte kan skriva så bra också, inte kan svenska så bra..tänkte jag. Tack för tipset.
Och jag önskar dig lycka till på Midnattsloppet som jag tror är idag. Heja!
:)
Trackback