BEGÅVAD
Be-gå-vad
?
En vädjan - BE
om att få GÅ - kanske utveckla
men
VAD?
Be-gå-vad?
Nu återkommer jag - jag är hemma - ordboken åskådliggör...
Begåvad....
...som har gott förstånd eller stor talang i allmänhet eller i antytt delområde.
Jag tittar på förstånd och talang
talang - betyder enligt ordboken att ha en medfödd lätthet att tillägna sig en viss färdighet särskilt på det konstnärliga eller det idrottsliga området, ibland med med antydan om blott ytlig begåvning...
förstånd - förmåga att tillgodogöra sig innehåll, dra slutsatser och handla med omdöme
Jag letar mig vidare....
till begåvningsreserv....
Hjälp - de som är begåvade men ej får tillfälle till högre studier av utbildningssociala skäl....
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
PEDAGOGISK TANKE efter denna genomgång. SLUTSATS tänker jag.
Nu har jag arbetat mig igenom ordet...knäckt skalet kring kärnan... det är ett komplex att vara begåvad...men som pedagog reagerar jag för förklaringen att...den kan vara ytlig. Jag vill in i djupet. Jag tycker om anslaget att vi ska in till något som kan utveckla förstånd. Detta är det pedagogiska arbetet för alla lärande situationer...och det gäller alla elever. Be- gå-vad?
Anne-Marie
?
En vädjan - BE
om att få GÅ - kanske utveckla
men
VAD?
Be-gå-vad?
Nu återkommer jag - jag är hemma - ordboken åskådliggör...
Begåvad....
...som har gott förstånd eller stor talang i allmänhet eller i antytt delområde.
Jag tittar på förstånd och talang
talang - betyder enligt ordboken att ha en medfödd lätthet att tillägna sig en viss färdighet särskilt på det konstnärliga eller det idrottsliga området, ibland med med antydan om blott ytlig begåvning...
förstånd - förmåga att tillgodogöra sig innehåll, dra slutsatser och handla med omdöme
Jag letar mig vidare....
till begåvningsreserv....
Hjälp - de som är begåvade men ej får tillfälle till högre studier av utbildningssociala skäl....
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
PEDAGOGISK TANKE efter denna genomgång. SLUTSATS tänker jag.
Nu har jag arbetat mig igenom ordet...knäckt skalet kring kärnan... det är ett komplex att vara begåvad...men som pedagog reagerar jag för förklaringen att...den kan vara ytlig. Jag vill in i djupet. Jag tycker om anslaget att vi ska in till något som kan utveckla förstånd. Detta är det pedagogiska arbetet för alla lärande situationer...och det gäller alla elever. Be- gå-vad?
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Elisabeth
Be-gåva-d
Fråga- BE
om en- Gåva
just De
tänker jag
lite luddigt
Postat av: Jesús J. Granero
Hej Anne-Marie!
Det var länge sedan
Begâvad tror jag är den som har (el har fâtt, el tjänat, el är omkretsad ut av) en gâva ....
Liksom beundransvärt.....
Vet inte om jag förstâr riktigt ordleken din. Men...
Med hjärtliga hälsningar, Jesús
Postat av: anne-marie körling
Hej Elisabeth, hur du än tänker så är det inte luddigt. Jag gillar ditt tänk. Läst i din blogg. Allt där är tänkvärt. Anne-Marie
___________________________________________________
Jesus;
och Hej Jesus, det var länge sedan jag såg dig i bloggen. Du är så välkommen tillbaka. Du förstår det du förstår av ordleken. Det viktiga är att du förstår att det är en lek.
Anne-Marie
Trackback