ATT LÅNA KOMPETENS

För att lära måste vi få se någon göra det vi ska lära oss. Vi behöver också höra hur - någon som tänker högt så att vi får ta del av strategierna hur att lyckas med det man ska göra - det går inte att bara se det färdiga resultatet. När vi visar det färdiga resultatet har vi hoppat över många, många lärande möjligheter. Jag vill bort från det färdiga målet som modell, jag vill ha processen som modell för lärandet. Det blir så svårt för elever då de får det färdiga som enda beskrivning.

Det här är målet. Ta dig dit! Det krävs väldigt stor kunskap att göra vägen till målet själv.

Lärandet går via imitation, av att härma, av att titta och delta, vilja och mod. Att inte kunna och se möjligheten att få lära sig det man inte kan. Att få vara med.

Men att få göra är väldigt viktigt. Likaså att misslyckas. Att få utforska. Göra om. Pröva. Och att få låna kompetens av den som äger den. Pedagogens uppgift är att förmedla - det gör inget att du inte kan - var med, Välkommen!

Anne-Marie


Källa: Leif Strandbergs bok Vygotskij i praktiken, bland plugghästar och fusklappar, 2006

Kommentarer
Postat av: Annis

Visst är det så! Vägen dit är roligare än målet och att göra FEL är såååå BRA! Det vill jag lära mina nya småttingar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback