SKOLAN liknas vid en TRÄDGÅRD

I trädgården finns en trädgårdsodlare, omvårdare, frösättare, vattnare, ogräsplockare som med varsamma händer stöttar upp en ovattnad växt, plockar bort ett dött blad, ger näring, ser olikheter, förstår att ge olika till olika sorters blommor...uppmuntrar knoppar, ser dem slå ut, njuter av blommans kraft, vet att det krävs mycket omsorg och kunnande för att skapa rätt förutsättningar för samtliga arter...kanske behövs det ett växthus...kanske behövs det en bok som vägleder när fröna inte tar sig som de ska...kanske behövs det två trädgårdsmästare som utbyter idéer kring jordmånen och luftfuktigheten...och där omvärldens humlor brumsurrar och flugorna irriterar...

Köpte en underbar bok i New York
MRS. SPITZER´S GARDEN av Edigth Pattou med illustrationer av Tricia Tusa.
Tänker översätta och skänka den till dem som främjar en god förutsättning för läraryrket. 

Om våra elever ska blomma så måste ju läraren vattnas...med näring.

Mrs. Spitzer´s garden skrevs av en mycket nöjd förälder - till en mycket omtyckt lärare.
Perfect gift for your favorite teacher!

Anne-Marie

Denna tanke sänder jag till läraren som du finner på länken Klurigt, lurigt och roligt i skolan.


Kommentarer
Postat av: erica

Tack, säger förken i klassen som har det Klurigt Lurigt och Roligt.

Postat av: erica

förken...? Fröken ska det vara, förstås.

2007-04-29 @ 22:33:08
URL: http://www.klassiskt.bloggspot.com
Postat av: Anne-Marie

Självkorrigering - på Nya Zeeland skulle du få all uppmärksamhet på din förmåga att rätta dig själv...SK...skriver jag på elevernas arbete. Det är något bra. Lärare är rädda för misstag - speciellt att stava fel... och jag hoppas att jag stavar fel hur många gånger som helst i min blogg,
så att jag kan modella att det faktiskt är tillåtet. Jag vet flera lärare som inte vågar sätta upp papper i skolor, eller lägga i lärarfacken på grund av detta.
Så får det inte vara!
Anne-Marie

2007-04-30 @ 07:15:04
Postat av: Annis

Tänk så glad man blir när föräldrar säger något uppmuntrande eller fint till en, man kan gå på moln i flera dagar...det är goda karameller att suga på när stormen kommer.

2007-05-01 @ 21:44:43
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: erica lövgren

Har du översättningen på gång eller är det ett arbete du tänker göra på sikt...?

2007-07-25 @ 23:42:33
URL: http://klassiskt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Erica, Det skulle kunna vara din bok - jag ska översätta den... och då ska du ha första nypressade exemplaret...direkt från tryckeriet...det ska lukta nyskördat om den...Må gott A-M

2007-07-25 @ 23:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback