Skogåsskolan och litteraturKANON

Grattis till läsningen vid denna skola. Grattis till ett medvetet lärande uppdrag. Lärare är modeller för läsningen. Skogås-skolan har tagit detta ansvar. Jag delar Lena Kjersén Edman som menar att läraren måste våga vara expert. Jag har tidigare skrivit och tänkt att läraren ska tillåta och att det måste finnas en frivillighet i läsandet. Jag tillåter mina elever att välja fritt vad att läsa. Genom detta har jag skapat en mängd läsare. Min läsundervisning har flera komponenter:

* Den självständiga
* Den vägledda undervisningen
* Den gemensamma läsningen
* Högläsningen
* Läs högt - tänk högt

Alla dessa moment är i sig olika läsundervisningar som syftar till att utveckla olika färdigheter hos eleverna. Den frivilliga läsningen är självständig och där väljer eleverna vad de vill läsa, och ibland väljer de att inte läsa alls,
i de övriga väljer jag - läraren - vad för text vi ska arbeta med. Läraren skapar intresse för ord, meningar, text och litteratur genom att högläsa den, synliggöra den, visa vägen till den, läsa själv och uppmuntra läsande, Läraren är textens mediator och resonör. Det finns blir ingen läsning, och undervisning, om inte läraren visar vad som finns att läsa, hur man läser, vad läsning innebär och modellar egen läslust och nyfikenhet.

All text omsluts av muntlighet. Det ut-talade och sam-talade. Det resulterar i gensvar. Muntligt och skriftligt.
Undervisning, lust-läsning, litteraturkännedom - skapar medvetenhet kring läsandet. Läraren behövs som
en verklig modell. Det går inte att resignera från det ansvaret.

Återigen. Grattis Skogås-skolan.
Anne-Marie

Läs vidare:
Dagens Nyheters artikel Från Alfons till Bilbo av Lotta Olsson den 23 april 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback