FrivillighetsKANON

Självständig läsning är självständig.
Detta är en lista. Inte en kanon.
Inte en topplista utan
en verklighets- och frivilliglista. 

Detta läser mina elever just idag:

Pullman - Bärnstenskikaren
Reilly: Hover Car Racer, osynliga fiender
Guillio: Tempelriddaren
Cabot: Hemsökt, På liv och död
Reilly: Hover Car Racer; Den sista utmaningen
Sellberg: Akta dig Sara
Rowling: Harry Potter och Fenixordern
Paulini: Den äldste
Brashares: Systrar i jeans
Holmberg: Ture Sventon
Tidholm: När människorna kom...
Garthon: Livet enligt Rosa
Bross: Tjuvar i kyrkan
Bross: Gropens hemlighet
Foley: Habib - meningen med livet
Herrström: Tusen gånger starkare
Dirie: Ökenblomman återvänder
Bylock: Den svartes hemlighet
Nilsson-Brännström: Malin + Rasmus sant
Jeram: Contrary Mary
Marsden: Den tredje dagens kyla
Thydell: Det fattas en tärning
Sebold: Flickan från ovan
Abrahams: Bakom ridån
Kamratposten

Jag högläser: Magda Eggens/Rose Lagercrantz: Vad mina ögon har sett
Jag läser självständigt: Elie Wiesel Night

Jag ska idag introducera och modella läsning urJosefine Ottesen Trollflickan Enya.
Den har en spännande utgivningsform - en roman men uppdelad i flera delar - vilket
inbjuder många elever att samtidigt läsa fast på olika ställen i boken. Vis av min tidigare
introduktion av Ottesens Drakherren - som skapade en enorm läsrörelse i klassrummet -
och spontana samtal kring-ser jag fram emot hur denna läsning skapar läs-lust-stöd
mellan läsare.

Så ser dagens läsning ut!
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback