BEDÖMNING - EN ÖMSESIDIG SAK
Ett onödigt förtydligande - men Anne-Marie det är jag - eleven skriver om hur det upplevs att bli LUS-ad.
Jag läser just PEDAGOGISK BEDÖMNING, om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap,
Red: Lars Lindström och Viveca Lindberg, HLS Förlag 2005
Astrid Pettersson, professor i pedagogik med inriktning mot utvärdering och matematikämnets didaktik vid Lärarhögskolan i Stockholm, författare till kapitlet BEDÖMNING - VARFÖR, VAD OCH VARTHÄN? beskriver
det viktiga bedömingsarbetet och den process det är att bedöma, men också vad vi inte bedömer, och varför vi inte gör det?
Jag vill gärna personligen lyfta fram Astrid Pettersons avslutande rader och citerar:
Ska bedömingen stödja lärandet måste eleverna få kännedom
i både hur bedömningsprocesserna går till och hur de lär sig.
Min elev är så förtrogen med hur hon blir bedömd då hon aktivt deltar i den bedömningen. Hon kan också översätta och erövra förmågan till sin egen och i sann demokratisk anda ställa mig inför samma bedöming.
Det tycker jag mycket om,
Anne-Marie