ATT FÅ VARA MITT I...

image99

Jag blir glad - är en storbok jag skrivit. Min bror som fyller år idag har illustrerat den.

Jag minns mormors middagar där jag satt mitt i -  mitt i min barndom - tanter, farbröder, mostrar,
morbröder, mat och konstiga ostar, prat och diskussioner - jag var mitt i, lyssnade med
öron som grytlock - förstod aldrig vad det betydde - förstod inte vad de vuxna pratade om -
ibland var det om svåra saker, ibland var det något som inte skulle sägas, ibland skrattade
de åt något som inte alls var roligt, ibland var det någon som riktade sig mot min
undrande uppsyn - förklarade.
Men jag älskade att vara där bland alla de andra.
Oftast satt jag mest mitt i och tittade med ögon stora som tefat och öron som grytlock.
Fast det har jag förstått så här i efterhand.

När jag skrev boken Jag blir glad - ville jag skapa en plats åt det växande
barnet - och man växer bland andra - mitt i - som här - mitt i middagen - matens näring,
omvärldens värme, samtalets kringel hit-och-dit, och någon som torkar upp lingonsylt - tänk att
vuxna också spiller på dukar? När man är mitt i - så upptäcker man sin omvärld. Och lär sig
att ta hänsyn till den.

Nuförtiden älskar jag att sitta intill. Bredvid.

Anne-Marie

Litteratur: Jag blir glad, Storbok på Bonnier Utbildning - samtidigt en hyllning till min mormors
middagsbord och alla de som befolkade min barndom med egenheter,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback