Har vi råd med Jante?



Jag är innerligt trött på Jante. Jag undrar varför han alltid är en sådan självklar och egeninbjuden gäst i alla verkligheter där det mesta måste prövas. Vad är syftet skulle jag vilja veta med en sådan begränsande attityd. Frågan är sedan varför vi så gärna följer de som lyckas och vill göra något annat en aning på avstånd? Är Jante någon som döljer ett ansikte av avund och missundsamhet? Jag vet inte! Jante är för mig en totalt ointressant person, tja... om han nu existerar. Finns denna gestalt i oss lite till mans - så tycker jag - lägg upp Jante på bordet! Och ställ sedan frågan - och vad gör han här?

Jag vill glädjas med dem som vågar pröva, vågar anta
utmaningar, ge sig ut på det hala, för att se om det inte finns en annan lösning. När de sedan lyckas, eller misslyckas, vill jag gärna fira modet att våga!

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Plura

Förstår inte varför vi ska importera en sådan dumhet från vår nordiske granne.



Och göra det som ett diskrimineringsinstrument mot de som faktiskt lyckas fast de misslyckats.



Vi ska glädjas och stödja. För misslyckanden görs bara en gång. Och av dem kommer framgången.



Vad jag känner till, de största framgångarna har kommit ur ett misslyckande eller försummelse.



När vi gör det två gånger kan man börja ifrågasätta: vofö är det på dette viset?



Framför fler rumpenissarna!!!!



Håller med våga väga jante.....

2009-08-17 @ 22:50:13
Postat av: Anonym

Hej Plura,

Jag lade till en länk...från ett tal jag höll i Redmond USA, då jag var inbjuden med några innovativa lärare för diskussion och framtidsutsiktande.. A-M

2009-08-17 @ 23:11:54
Postat av: Plura

Bra skrivning i länken....



Följande är grymt: You asked me

- Do you want to share?



That is being Innovative;

Sharing, colloboration, dreaming and

asking questions.



Och det emotsäger inte tesen, trots eller kanske tackvare våra drömmar, sammarbete och frågor kan det gå åt skogen.



Då gäller det att inte Jante hoppar upp på axeln och talar om för oss att vi inte betyder något eller "Du ska inte tro att du duger till något".



Det är just där i vankelmodets stund vi betyder något för varandra, för att stärka oss att nå framgången...dela något, sammarbetar mot något och ha en erfarenhet som bär oss....när vi delar något! För det är just modet att förlora fotfäste en stund som vi delar något.



För vi lever inte i ett vakuum, varken i misslyckandet eller framgången....Och vad vore livet utan drömmar!?

2009-08-17 @ 23:44:27
Postat av: IT-mamman

Just så.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback