Nymodigheterna



Mina ungar växte inte upp i mångfaldens ljud och bilder, nätet och mobilerna. De växte in i den. Tekniken kom stegvis in i mitt hem. Microvågsugnen var en julklapp som jag inte förstod mig på, inte ens hade önskat mig. Mina barn lassade in allt i den, chokladen, mackorna och snart integrerades nyhet in i vardagen. Jag älskade min gasugn men den kunde inte mina då små barn själva hantera. Microvågsugnen var lättare.

Hörlurarna var inte heller särskilt självklara. Hur märkligt det nu kan låta. Vi hade sterion och TV´n. Barnen hade en bandspelare - ja ni vet en sådan där liten - med kassettband. Den var också en julklapp något samtida med microvågsugnen. Min son älskade fågelljud. Vi hade en CD skiva med fågelsånger från Sverige, och i den nyköpta bärbara CD-spelaren kunde han sitta i timtal och lyssna på fågelljud. Han lyssnade så intensivt där han satt, knappt fyra år. Han kunde härma hur många som helst. Han kunde namnen på lika många. Jag kom att älska den bärbara CD-spelaren och högtalarna.

Snabbt klev nyheterna in - datorn, skrivaren med fyra stilar och en jättekoloss som sattes på bordet - datorn med den pyttelilla skärmen - och TETRIS - som alla spelade, från fyraåringen till pappan i familjen. Mobilerna kom i något julklappspaket några år senare, då hade mina barn haft en liten bärbar bandspelare som man kunde banda in saker och ting som man behövde komma ihåg. Muntligt. Sedan lyssnade man av det där. Barnen var långt mer kreativa än vad jag trodde. De älskade alla nymodigheter och lärde sig dem fortare än jag. Jag lyssnade in dem, inte sakerna.

Idag går det nästan inte att minnas tillbaka på teknikens infart i mitt liv. Jag vet bara att den gick så fort och snabbt integrerades till självklarheter.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Plura

Visst är det underbart hur förbehållslöst ungar tar till sig teknik. Inte massor av ifrågasättande som vi vuxna har inför det som inte är vant....



Tänk om vi i vuxen ålder oxå kunde var lika nyfiken och respektlös för ny teknik.....

2009-09-07 @ 17:16:30
Postat av: Mats

Jag har hört att det går att föda upp tonåringar utan mikrovågsugn, Gorbys och Billys panpizza - men jag är inte beredd att försöka själv!



Ibland koketterar jag med ett lätt teknikförakt och skryter över min uråldriga mobil. Men det är nog en tidsfråga innan jag åker dit...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback