Matematik: Pröva mått



Då jag högläser för mina elever stannar jag alltid upp inför ett mått av något slag. Det kan vara mått av dessa slag:


"en armlängds avstånd"
"fem centimeter"
"två steg hit eller dit"
"en bit korv"
"hon stod på ett tryggt avstånd till..."
"knähöjd"
"en handfull"
"en halvmeter"
"ett halvt steg bakåt"

ja, det finns många, många fler mått som anges.
Då får mina elever göra dessa texter med sina händer, fötter, rörelser.
Det blir mer levande matematik och dessutom kan man titta på sin kompis om man känner sig osäker.
Vi - är ett större lärande än jag.

Kommentarer
Postat av: Öpedagogen

Heja er!! hälsar jag några fingertryck bort.(det måttet hittade jag på här och nu).

Postat av: Mats

Människan är alltings mått - ett uttalande som kan tolkas som yttersta övermod eller kämpande humanism.



Just nu är jag bara´ett fingeravtryck borta - knappen heter "skicka kommentar"

2009-09-30 @ 17:42:52
URL: http://lumaol.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback