WOW - Kiwitankar sprider sig - lyckligt läser jag!

Hej!
Gör ett nytt försök med förfrågan om studie besök i din klass.
Vi är nio lärare/pedagoger på vår skola, XXXXX , som läser Entreprenörskap på högskolan, 7,5 poäng. Vi har fastnat för och vill implementera KIWI-metoden i vår undervisning. Just nu läser vi din bok KIWI-metoden, si studiecirkel form, och vi har sett videon. Nu ska vi börja prova dina tankar i vår verksamhet. Några av oss har börjat med "fråga tre". Hur spännande som helst.
Måste också berätta att i min grupp började jag förutom med "fråga tre" även med fri placering och val av studiekamrat. Hur de väljer studiekamrat började vi med redan i våras. De har lärt sig otroligt mycket om sig själva och sin lärstil bara på detta.

Jag har pratat mycket med varje barn om hur de lär sig bäst och med vem så jag var bara tvungen att fråga barnen om vår möblering var den ultimata för deras inlärning. Efter lite diskussion kom de/vi fram till att de ville göra förändringar i klassrummet så jag gav de fria händer. Resultatet blev inte alls bra, vi kom inte åt ett skåp och inte datorn,  så efter en utvärdering kom barnen fram till att det vore bra med en ritning först kanske. Barnen satte sig i par och gjorde ritningar, 10 st även jag gjorde en ritning, som sedan presenterades för gruppen. Barnen fick sedan rösta fram det förslag som de tyckte var bäst.

Det vinnande förslaget fick nio röster, mitt fick inte en enda röst. När resultatet var färdigt möblerade de om i klassrummet med en imponerande organisation. Resultatet blev otroligt lyckat, min kateder åkte ut med hjälp av rektorn och elevcoachen så nu har jag bara ett litet bord inte större än elevernas.


Tack för all inspiration!

______________________________________________________________________________




Kära ni,

En gång visionerade jag om tankegångar och pedagogisk utveckling. Jag upplevde mig väldigt ensam, trots gott stöd i Kiwiakademien och alla de som utvecklar Kiwi och dess tankar, men allt jag gjort har under lång tid betytt en stor ensamhet. En kollega vid min skola upptäckte mina visioner, såg dem i mitt klassrum - och ställde helt frankt frågan - är du ensam, Anne-Marie?

Ja, det har jag varit.

Men inte längre.
Allt fler tänker ur ett barnperspektiv, utvecklar därifrån, kopplar in entreprenörskapets vackra innebörd, utvecklar lärarprofessionen, ser modellandet och den stora elevmedverkan och dess inflytande.

Ditt mail gör mig indragen, inlemmad, medlemshörande, delaktig, medverkande. Inget kan göra mig gladare. Ingenting. Så välkomna!

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Vilka härliga gensvar du får, kul! Jag tycker att din bok Kiwimetoden är mycket bra och inspirerande läsning. Men om jag förstått det rätt ska "Whole language metoden" ses över på Nya Zeeland, eftersom deras placering (var det i PIRLS?)inte är så bra längre... Vad tänker du omkring det? Det är ju ingen tvekan om att du verkar nå fina resultat med en medveten undervisning och kiwi-tänk, du verkar också vara fenomenal på att reflektera...något som är oerhört viktigt som pedagog (och människa, förstås). Lycka till med arbetet och alla studiebesök!

2009-10-06 @ 22:01:23
Postat av: Anonym

Så bra att de ser över det. Det ska man göra. Det jag upplevde av N.Z var just detta, den ständiga pedagogiska diskussionen. En levande dialog kring pedagogik och mod att pröva något för att sedan utvärdera, det är viktiga saker jag har lärt mig. Det farliga är då man inte reflekterar kring hur undervisningen uppfattas av de lärande och vilka resultat dessa ger.

Jag ser Kiwiboken som en bok om lärande förhållningssätt, och en reflektion kring utveckling. Jag är tydlig i min inledning, att inget är att slå fast, en metod är i rörelse, vi färdas från och till, ständigt i bollplankande, men professionen måste utsättas för just utmaningar. Det vill jag med boken.

Allt gott,

A-M

2009-10-06 @ 22:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback