I texternas sällskap



Texternas sällskap:
Läser de sista raderna ur

Bob Hansson - KÄRLEK HUR FAN GÖR MAN? En bok som roar mig mycket. Bob Hansson har frågat människor om hur man gör det här med kärlek, hur man får det att fungera. Skrattat gott och tänkt mycket.

Birger Bergh - KONSTEN ATT FÅ RÄTT. Handbok i talekonst.

Jag ska gå igenom mina understrykningar och mitt eget tänk kopplat till det jag har fått av Birger Bergh. Boken behandlar den stora talekonsten. Och talekonstens historia är så rik, så rik. Jag läser bland annat om Winston Churchill, vars snabba svar och rappa intellekt givit många ordspråk;

Blod, svett och tårar!

är ett sådant. Mitt under brinnande kriget kan man inte säga mer än sätta modiga ord på det som krävs. ..."orden vibrerar av känsla, de påminner lyssnarna om den gemensamma ödessituationen och fyller dem med stolthet och tillförsikt. Det språkliga raffinemanget gör sitt till; man känner fortfarande när man läser texten en rysning av välbehag. Det är faktiskt egendomligt att ord, några korta satser bara, kan ha en sådan emotionell kraft."


Idag använder vi dessa ord mer slarvigt och allmänt: Blod, svett och tårar, och alldeles utanför den kontext där de utgjorde såväl ett konstaterande, som att skapa en vikänsla och trots blodspillan och förtvivlan ge ett märkligt framtidshopp, ett trots allt, tänker jag.

Det slår mig också att vi bör undervisa om skillnaderna i tal och skriftspråk. Det är ett mycket stort undervisningsområde.

Talat språk är inte lika informationstät som skriven, och bör naturligtvis inte vara det, ingen orkar med en sådan muntlighet.
Skriven text är mycket innehållsrik på information, den är också omläsningsbar, texten finns och ansvaret vilar på läsaren. Vad vill texten säga, hur förstår jag den, förstod jag rätt, hur mycket information finns här, etc...

Jag har också omgivit mig av Dagens Nyheter. Orden kastas emot mig då jag öppnar tidningen. Jag letar i de små notiserna, de stora är för skrikiga denna söndagsmorgon:

Jag plockar mina egna russin ur DN:
* Analogi är en av de starkaste krafterna för nybildning i språket (Catharina Grunbaum Fråga om språket)
* Metaforerna har direktkontakt med djupt liggande känslor. (Johannes Åman Ord som förgiftar)
* Och sedan hittar jag det namn jag letat efter: MELODY GARDOT - den unga, vackra, kämpande jazzmusikern jag har kommit att älska och vars melodi
BABY I´M A FOOL inte kan bäddas in på begäran. Sök därför själv på YouTube.



Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jesús

Melody Gardot! Tack.



Jesús

2009-10-04 @ 19:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback