Glädjelista



Skriver glädjelista.

Har skrivit glädjelista i flera år.
Då jag blickar tillbaka i de listorna syns inget av materiellt värde bara allt det där andra:

* sms:et jag fick från ... som gav mig närvaro långt därborta och närvarogjorde sig här hos mig.
* leendet på tunnelbanan
* den trevliga pressbyråtjejen som hade tålamod med mig då jag inte hittade pengarna i väskan och kön ringlade sig krångligt längre bakom mig..
* redaktörens fråga på morgonmailet
* eleven som klurade ut en underliggande mening i texten och det samtal som följde
* att jag vrålsjöng Here Comes The Sun i bilen
* att bloggsvaren var bejakande
* att morgonen utmanar mig att se den
* sången jag fick via länk i ett mail
* regnet som smattrar mot takplåten

så ungefär.

Det är väldigt nyttigt att läsa listorna: Idag är jag glad för...
Man upplever dåtidsglädje och den kan man lätt applicera i nutid.

* igår samtalade jag med Regina Lund som fredsmarchtalade inför en hoper av människor. Hon har multiplicerat Peacetecknet, från ett till åtta.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Ingen dum idé med en glädjelista! Jag tänkte senast idag, var tar tiden vägen och vad har jag gjort idag? Jag har inte legat på latsidan, för jag har en "att göra-lista", men den där glädjelistan saknas... En reflektionslista över dagens glädjeämnen...Där ska bl.a. stå: en god kopp te, medan regnet vräkte ner och höstlöven virvlade i vinden... Tack Anne-Marie och krya på dig!

2009-10-03 @ 15:53:25
Postat av: Anonym

Glädjen är alldeles för flyktig. Den måste dokumenteras. Det är ofta det enkla som gör mig glad. Samtal, frågor, ditt gensvar här, fotografier tillsända mig att ta del av, sms som vill gott, en kopp kaffe och en tidning. Idag - två böcker jag har läst ut och verkligen haft behållning av. Regnet gillar jag också. Det får vräka ned. Jag har ett tak över mig. Det tillåter regnet, vinden... busvädret. Anne-Marie

2009-10-03 @ 15:58:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback