Det fria ordets gömställe




Jag läser något av det Herta Muller har skrivit. Dagens nyheter har hennes ord i tryck.

Jag läser om spioneriet och lögnverkstäderna, misstänksamheten och ryktesspridningarna. Jag läser om det seende som ingen begärt, det seende som gått över gränserna för all mänsklig kontur. Jag läser om den ständiga misstänksamhet som omsluter en individ med en penna, och den misstänksamhet som flyttar in och ut i alla människor där förtrycket svärtar ned varje strimma ljus.

Jag läser Herta Mullers text i Dagens Nyheter.
Jag med mitt kaffe.
Över Herta Mullers svarta text.
Tryckfriheten är större än innehållet.
Det fria ordet tillåter ingen att det göms undan på en toalett i en tågvagn mellan två städer.

Här i Dagens Nyheter kan Herta Muller skriva vad hon vill.
Och här i min lägenhet kan jag läsa precis vad jag vill.

Det är stort.
Om man betänker.
Och jag betänker just denna storhet:

Att de fria orden gömmer sig i just min tidning.
Att de fria orden kräver min läsande ansträngning.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Plura

Ordet tog boning i människan, tror det står någonstanns i Bibeln....



Herta Müller beskriver Rumäniens diktatur med ord. Ska läsa dem, men jag kan innan jag läst dem förstå att de får en boning i människan. Har själv varit i diktatorns två palats av tjugofyra.



Speciellt det i Bukarest och stått på den balkong han pratade till folket ifrån innan han flydde med helikoptern....till en säker död. Det som kallas revolutionen....

2009-10-11 @ 00:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback