Formativa processer: Kladdsida - en sida för tänket



Eleverna måste få möjlighet att rita, skriva och synliggöra sitt tänk. Jag har funnit att elever tror att de måste kunna presentera svaret omedelbart och i snygg form. Jag vill INTE att mina elever suddar bort någonting. Då de suddar bort tar de ifrån mig möjligheten att komma åt deras tänk. Jag behöver alla ledtrådar jag kan få för att diskutera då eleven kört fast. Jag tror inte heller att eleven har kört fast men eleven upplever det så. I min gamla klass skrev eleverna spontana kladdsidor i sina arbetsböcker. Dessa sidor hade inget med svaren att göra (den summativa) utan hade mer med processen att göra (den formativa).
Vi fann gemensamt att det var just sidan med tänket som var den viktigaste. Därför fick den bli lite utsmyckad. Jag tänker alltid på pappret och på mitt eget vis. Varför syns inte processen i klassrummet tänkte jag. Allt ska eleverna göra inne i huvudet och allt de gör ska sedan presenteras i ordnad och snygg form. Det är inte mycket lärande i det. Det är resultatet som presenteras då. Men själva lärandet syns i det slarvigt nedtecknade. Som spår av tänkande. Så mycket mer intressant tänker jag.

Och så mycket enklare för eleven.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: V

Och så är prestationskravet så hämmande. När vi på bildlektionerna använde ett "torka-av-penseln-och-blanda-färger-och-prova-färger-papper" så blev det alltid så mycket snyggare och roligare färger och mönster på kladdpappret än på det "riktiga" pappret...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback