ORDFÖRSTÅELSE

....satt han och var tungsint.... läser jag ur högläsningsboken (Svenska Folksagor).

Jag vänder mig upp ur innehållet.
Säger till mina elever:

- Ta ordet tungsint i era munnar!
- Tungsint, tungsint, tungsint.

- Vad tänker ni om det ordet.

- Låter tungt.
- Näe, låter som om man förlorat sinnet för mat.
- Har något med tunga att göra.
- Kan ha med sinnet att göra.
- Människan har många sinnen, lukt, känsel, syn..
- Jag tänker på tungan...
- Jag tänker att man äter och det blir tungt för tungan

Aktiviteten språk är elevernas. Det tysta klassrummet skapar ingen förståelse. Det talande klassrummet synliggör en hel del saker som det tysta inte visar. Genom att undra och fråga, tänka och utveckla gemensamt så bildar vi språk tillsammans. Till slut blir vi språkrika.

- Tungsint!
Låt visa hur det ser ut.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback