INSPIRATIONEN och JANTE

Jag har en ide om hur att presenterar elevernas pågående processer.
Jag fixar och donar vid kopieringsapparaten, gör snyggt, vill presentera i vacker form. Innehållet står eleverna för, jag lägger till mina ord om vad jag ser av utveckling så här långt... jag väljer mina ord. Putsar på formuleringarna. Vill skapa broar mellan lärartänk och elevutveckling.

- Jag vill inte skapa prestationsångest, säger jag till min lärarkollega då hon tittar på de arbeten jag sammaställer. Jag måste få pröva nya idéer utan att jag skapar ångest hos andra, tänker jag besvärande. Hon räddar mig genast:

- Jag får aldrig ångest av det du visar mig, bara inspiration ...

Jag pustar ut och fortsätter mitt öppna tänk.
En aning räddad.

Varför måste man alltid ursäkta en bra idé?
Varför står Jante där och småflinar intill?

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Betty

Jante står där bara om du tillåter. Låt Jänta ta över med tankar som jag kan, jag vill, jag vågar....

2009-02-18 @ 15:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback