Felsökande



Detta ständiga felsökande.
Det sker nästan per automatik. Jag ser felsökeriet i det bloggensvar jag visar i nästa blogginlägg.

Igår talade jag med en mamma. Hennes son har skrivit en underbar liten melodi med text om hur bra han är. Jag gillar den låten då jag vill att eleverna ska känna just så - att de är bra och att de dugar. Vi måste börja se vad eleverna lyckas med. Vi måste också tala om vad eleverna lyckas med. Vi måste visa att vi tror våra elever om den utveckling skola och läroplan har för avsikt att skapa för dem. Lyckas de inte är det ett uppdrag att titta på hur undervisningen kan göras tillgängligare och anpassas till varje elev. Det kan också vara så att undervisningen inte utmanar.

Jag tänker att vi tror att vi ger eleverna gensvar... men.... då vi gör det så har vi ändå fokus på vad som måste justeras och utvecklas. Vi säger:

Du kan det här och det här  MEN du måste...
Detta MEN tar bort det första. Om vi lärde oss att uttrycka:

Du kan det här och det här OCH du ska få utveckla det här....

Ibland undrar jag om jag själv skulle orka vara elev.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anna - lärare för nyanlända

Ordvalet är viktigt men det är inte bara orden som spelar in. Det finns olika kulturella aspekter på kommunikation som vi ofta inte känner till. I samtal med föräldrar med en annan kulturell bakgrund kan många missförstånd förbigås om bara pedagogen känner till den aktuella kulturens samtalsmönster.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback