DISKUSSION - GLOSOR och GLOSFÖRHÖR

Jag avskyr ordet glosor.
Förlåt mig för det.

Jag tycker att ord ska in i sammanhang på en gång.
Mina elever undrar inte så ofta över enskilda ord då de läser engelska texter. De förstår sammanhangen. Jag förstår inte heller alla ord då jag läser engelska böcker men jag förstår sammanhangen. Bättre att förstå sammanhangen än det enskilda ordet tänker jag. Mina elever har inga glosförhör.

Då vi övar glosor så skriver vi faktiskt av engelska texter.
De engelska texterna är modeller för hur att stava.
Det övar vi då. Eleverna vet att vi tränar oss i att stava.

Men det betyder inte att de inte kan enskilda ord för det kan mina elever.
Däremot betyder det att vi inte lär oss den minsta enheten att skriva som glosan ofta testas som.
Kan du stava till - så kan du använda ordet tycks glosförhören betyda.
Så tycker inte jag att det är.

DISKUSSION?
Gärna.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: LenaA

Jag tycker att du har alldeles rätt men kanske är det lite kontroversiellt att tycka så.

Jag fattar inte riktigt varför vi ska kräva att elever ska ta ord ur sitt sammanhang och kunna dem, men det är helt okej att i andra sammanhang förstå ord i ett sammanhang. Så är väl strategin i engelska för de flesta av oss, att vi förstår sammanhanget.

Jag tror mer på att i så fall uppmuntra till att vilja veta vad det där ordet som jag inte riktigt förstod betyder. Finns det något bra sätt för det? Det tycks ju du ha fin fina metoder för, genom att ringa in ord man inte riktigt vet hur de stavas eller vad de betyder. Det går ju att ta reda på sånt man inte vet, skolan måste ju få vara en sån plats. Tyvärr är det mycket tävlande. Märker du av det hos dig eller?

2009-04-17 @ 15:50:42
Postat av: Anonym

Hej Marie,

Jag måste förtydliga:

1) LÅT ELEVERNA RINGA IN DE ORD DE KAN - det uppmuntrar dem mer - tänk själv. Se det du kan eller se det du inte kan. Tänk på att ungarna är små och ivriga att lära. De vill veta vad de kan.

2) Tävlingstänkandet skapar läraren och läraren är också den som tar bort det tänkandet i klassrummet. Ibland är det ok att tävla, andra gånger och de allra flesta ska man inte tävla alls. Man utgår ifrån sig själv och det är förutsättningen för all utveckling. Matematikbokens tävlande handlar om vem som ligger först i matteboken, men detta är en skolkultursöverföring till eleverna. FÖrst klar är bäst. RÄtt svar först vet mest. Usch tänker jag. Anne-Marie

2009-04-17 @ 15:54:58
Postat av: Marie

Jag ger aldrig glosor - jag ser glosorna som ensamma vandrare som inte vet var de hör hemma. Ett irrande sällskap av vandrare som säger: "Var ska jag gå, Vet någon vart vi är på väg, Var är min plats?". Så tänker jag :)

Postat av: Maria

Jag använder även sammanhangslärande i engelska i alla åldersgrupper, (undervisar F-9 i engelska). Jag har hittat ett fantastiskt amerikanskt material som kan hittas via Google: Learning A-Z. Visserligen kostar det en slant, men det är väl använda stålar! Inom learning A-Z finns flera olika koncept. Mycket handlar om läsförståelse, (småböcker i form av utskrivningsbara pdf-dokumnet och olika typer av arbetsmaterial. Men även en hel del skrivmaterial finns att tillgå.Man kan jobba tematiskt på allehanda vis, endast vår egen fantasi sätter gränser. Just nu arbetar år F t o m 5 med tema Goldilocks and the Three Bears t ex. Mycket lyckat! Gå dit och kika och ladda hem några prover, det är gratis!



Hälsningar från vårligt Gotland!

2009-05-12 @ 22:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback