ATT UTVECKLA MENINGAR - skriv efter modell

Detta är en väldigt rolig skrivuppgift.
Jag har presenterat den i boken Vägen till Skriftliga Omdömen (www.bonnierutbildning.se)

Gör så här:

Läraren visar genom att göra själv - jag har myntat ordet TEACHING BY DOING - Gör din undervisning!

ELEVERNA MÅSTE FÅ SE VAD DE SKA GÖRA, DISKUTERA VAD DETTA SKA LEDA TILL, OMVANDLA EN GENERELL MODELL TILL ANDRA OMRÅDEN;

1) Ta en kort mening ur den bok du läser.
2) Skriv av den.
3) Utveckla meningen med ytterligare ett eller två ord.
4) Utveckla den meningen med ytterligare ett eller två ord.
5) Hur många utmaningar vill du ha? Hur många gånger tror du att du kan utveckla din mening?



Min tanke är att skapa skrivande och generella modeller för hur att göra. Detta är en modell som eleverna kommer att få utveckla i förhållande till sitt egna skrivande.

LÄRAREN LÄSER SEDAN UPP SAMTLIGA MENINGAR UR SAMTLIGA ARBETEN. Det gjorde jag idag. Eleverna satt knäpp tysta. Det blev roligt, tänkvärt och uppmärksamt. Då läraren berör elevernas arbeten med lärarrösten händer något med skrivupplevelsen. Det känns i kroppen att orden har skrivit ned, blivit utvecklade, fått höra mottagandet, och därmed också synliggjort.

Vad kan utvecklas ur det här:

Eleverna får utveckla strategier för sitt egna skrivande, för annat skrivande. De får också en modell för hur att svara på frågor - frågornas ord ska med in i texten. Detta övar vi dagligdags fast muntligt. Vi kan för övrigt göra exakt samma sak ut en faktatext. Då skriver eleverna in sina kunskaper samtidigt. Matteboken är ypperlig till det här också. Men som sagt - det är eleven som väljer och vrakar ur meningshaven... inte läraren. Och läraren bedömer inte de val som eleven gör utan hur eleven förvaltar uppdraget att utveckla meningen språkligt (språkrikt).

Kommer vidareutveckla tänket hos
www.ur.se/skrivbloggen



Anne-Marie,
som nu gör helg,
blev utbjuden av solen,
och inbjuden av ....


1) TItta på den mening du skrev innan, hämta ord ur den, skriv en utvecklande mening ur det du redan skriv.
2) Skriv på vilket språk du vill.
3) Kan vi göra samma sak ur en matematikbok? Självklart. Det är en generell undervisningsidé. Passar i övrigt i vartenda stadie och finns i varje bok.
Jag har undervisat omvänt också. Här är världens längsta mening. Ta bort ord ur den.... ska visa nästa vecka.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag blir alldeles lycklig när jag läser det här! Jag härmar, jag tar med mig det du visar och så ska jag skapa meningsfulla uppgifter till mina elever. Tack tack.

2009-04-24 @ 18:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback