ÅTGÄRDSPROGRAM UTAN ELEV




Jag funderar över ordet, akten, felbäraren och det dokument som skrivs runt och kring en elev i svårigheter.

Det är ofta eleven som slutligen får ett papper. Ett åtgärdsprogram. Det är eleven som får bära problemet. Det är inte riktigt avsikten men eleven blir problembäraren. Jag har ofta funderat över hur det skulle vara om undervisningen fick åtgärdsprogram.


Jag blev glad då jag hörde en speciallärare omsluta elevens hela situation och dokumentera lärarnas förändrade arbetssätt och attityd till eleven. Allt för att göra förändring och åtgärda utan att stigmatisera eleven. Det fördes noggranna analyser av lärarnas arbete och utvärderingar. Det är åtgärdsprogram som jag gärna skulle sätta mitt namn på. Ingen gång syntes elevens eller föräldrarnas åtgärder. Det var och är en skolsak.

Anne-Marie




Kommentarer
Postat av: Mats

Vackert så!



Kanske måste vi lägga drömmen om att göra det tillsammans på lika villkor åt sidan ett tag eftersom den har blivit förstörd av alla övergrepp som skolan har begått mot barn och föräldrar.



Ett åtgärdsprogram som handlar om undervisningen... Tanken svindlar!

Postat av: Marie

Så rätt, så rätt - var får du alla kloka tankar ifrån? Jag tackar dig för att du får mina tankar att fladdra runt och ändras lite, lite hit och lite dit.

Vi hade fortbildning i att skriva åtgärdsprogram i början av terminen och det var första gången som jag reflekterade över att jag inte kan skriva in föräldrarna som "ansvariga" för de mål och åtgärder som skrivs ned. Jag lär så länge jag lever :D. Åh vad kul att vara på Bokmässan!!!!

2008-09-26 @ 16:20:10
URL: http://opedagogen.blogspot.com/
Postat av: asapasa

Hej!

Ett bra och framförallt tankeväckande inlägg som jag skulle vilja länka till. Är det OK

2008-09-27 @ 17:44:15
Postat av: SA

Egentligen väldigt självklart.

Beklämmande att det ska behöva sägas.

Tragiskt att det inte är verklighet.

2008-09-27 @ 22:08:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback