FOKUS PÅ FEL SAKER - prov och test
skapar INTE ett bättre lärande. Foskningen pekar inte på provet, testen som de framgångsfaktorer som stöttar lärandet i eleven.
Närhet, samtal, dialog, uppföljning och utvärdering, samtalspartners i klassrummet (samtal tilllsammans med annan elev kring undervisningens fokus), korta undervisande fokus, individuell undervisning och förväntningar i form av utmaningar skapar lärande i klassrum. Testerna och proven är ofta ångesframkallande och stressutlösande, och syftar egentligen mest till att läraren får ett kvitto på sin undervisning. Som ett avklarar moment, som testas,
Och om då resultatet inte är det som förväntas - skulle det vara mer intressant att utvärdera undervisningen snarare än att betygsätta eleven. Jag ser gärna på proven som en utvärdering av min undervisning. Jag kan därför använda proven som ett underlag för elev och lärardiskussion.
- Den här uppgiften? Hur kan jag eller ni utveckla en bättre förståelse för det här? Brainstorma!
- Vad kan jag göra för att resultatet blir bättre hos alla? Ge mig förslag?
Jag brukar säga till mina elever, de få gånger jag ger prov eller gör ett test, att detta gör vi för att jag ska få en överblick över min undervisning och att den går åt rätt håll. Jag gör inte detta för att bedöma er utan för att få hjälp att utvärdera mig.
Det brukar ha en helt annan effekt - eleverna gör proven, testerna - och ger mig klara och tydliga noteringar om vad de själva behöver mer hjälp med och vad jag kan göra för att hjälpa dem,
Anne-Marie
pröva - om eleverna känner sig trygga i lärandesituationer så kommer de att ge så många infallsvinklar kring hur lärandet kan utvecklas hos läraren och hos eleverna. Det blir lärande! Utvecklande sådant
Precis detta har jag gått och funderat på. Provet är en test för om min undervisningen håller. Förra året hade jag ett moment i grammatik där både jag och klassen förde diskussioner kring språket och där alla gick framåt. Vi hjälpte varandra att hitta lösningar och ibland fanns det flera lösningar. Bra tyckte jag och jag såg hur de utvecklades. I utvärderingen skrev några flickor att de gärna hade velat ha ett regelrätt prov på grammatiken så att de verkligen hade fått ett kvitto på att de hade lärt sig allt. Kan det vara så att provet, testet är ett så invant slutligt kvitto för eleverna. Jag måste fundera på hur de ska veta att de kan, borde ge de mer muntlig respons enskilt möjligen..
Du tänker så rätt Anne-Marie så rätt!
Utvärdering är alltid rätt med ömsesidig respekt!