BEDÖMNINGAR, portfolio och ELEVEN




Jag har lyssnat en hel dag, två återstår, om bedömningar och forskningen kring dessa. Det är Forskarskolan som ordnar ett möte mellan tänkarna och praktikerna. Jag är praktiker. Men jag tänker. Jag tänkte hela tiden på att vi alldeles för sällan inbegriper eleverna i bedömningarna som påverkar just dem.


Dessutom funderar jag kring portfoliotanken, detta efter att ha lyssnat till professor Olga Dysthe. Varför sparas bara sådant som är välgjort, ser fint ut, är rätt istället för att åskådliggöra hur en elev lyckas tänka då det blivit fel men i en samspelande process lyckas. Varför syns inte processen?

Jag är heller ingen vän av portfolion om den reduceras till en låda för elevalster. Portfolie är en tanke som omfattar lärandeprocesser och elevens utveckling. Det är inte en plats för arbeten att visa upp. Det kan resultera i arbeten att visa upp, men det är en annan sak.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand

Så fina tankar och ord. Bra uttryckty och det är därför vi på Gunnesboskolan inte vill tala om Portfoliometoden utan hellre talar om att Lära@Lära dvs processerna runt om och under lärandet

Postat av: Mats

Jag var i Canada 1999 och blev runtvisad i en skola - i ett förråd låg högar med tomma tjusiga mappar och min värd förklarade:

- Det var någon som försökte lansera en metod som heter portfolio men det blev ingenting av det. För mycket yta...



Sedan slog centralisering och detaljerade kursplaner till i det landet och då blev det ännu mer fel.



Men jag håller med. Det handlar ofta om att visa upp duktighet. Jag tror det mönstret sitter alltför djupt för att kunna brytas. Kanske är det skolans förgiftade livsnerv - att få beröm för prestation.

2008-10-15 @ 20:26:41
URL: http://lumaol.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback