KAPITELARBETE UR LYDIA Zetterholm



Att arbeta sig in i boken, skapa förväntningar på innehållet går här via innehåll. Namnen på kapitlen kittlar elevernas tankar om vad boken kan handla om. Här gick vi igenom Finn Zetterholms bok Till Lydia. VI arbetade endast med innehållsförteckningen, boken totalt okänd, inget omslag, ingen övrig text - bara innehållsförteckningen. Vi läste samtliga titlar högt - uttalde dem, tog dem i våra munnar - sedan samtalade vi om vad som fanns gemensamt bland kapitelrubrikerna, för att sedan välja en kapitelrubrik att skriva om. Idag ska jag göra om uppgiften med mina fyror. Jag är övertygad om att vi kommer ha en intressant diskussion.

Anne-Marie,

som lånat ut boken till en elev i klassen, eleven släpper inte boken ur hågen, eleven läser tyst, länge och koncentrerat och då man väcker upp eleven till orden utanför boken då ... begär eleven genast ny lästid. Så kan det vara när man är trollbunden. Jag längtar själv efter att få läsa boken av Finn Zetterholm.

Kommentarer
Postat av: Marie

Låter som en spännande lektionsidé - kanske lånar jag den en dag. Igår beställde jag Kiwimetoden, Vägen till skriftliga omdömen och Från Vygotskij till lärande samtal från Bonniers. Jag ser fram emot intressant läsning som ska skolutveckla mig, mina elever och förhoppningsvis mina kollegor ;)

Postat av: Helena

Hej!

Hittade din blogg för ett par dagar sedan och försöker läsa ikapp lite. Jag gillar särskilt din undervisningsidé med parkeringsbiljetten. Jag önskar att jag var lika uppfinningsrik! Tack för en trevlig och inspirerande blogg!

2008-11-26 @ 14:25:14
URL: http://frokenhelena.pedagogbloggar.se/
Postat av: Anonym

Öpedagogen - spännande läsning - jag välkomnar dina gensvar.

Helena, väl kom! Skriv gärna gensvar och tankar så jag får lite inblick i hur du tänker kring det jag skriver. Allt gott, Anne-Marie

2008-11-27 @ 07:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback