EN HÖG MED VATTEN?

Jag har dagens fråga - gårdagens fråga löd; HUR GÖR MAN EN HÖG MED VATTEN?

Detta är ett elevtänk:

Jag tycker att man inte kan göra en hög med vatten för att man kan inte stapla vatten även om man använder en hink. Så jag tycker inte att det blir en hög med vatten. Jag tycker inte att flytande ämnen kan var i en hög för att flytande ämnen smälter mest ihop. Den enda lösningen är isåfall is men om man fryser vatten så tycker inte jag att det är vatten längre (årskurs fyra).



Anne-Marie tänker kring detta svar:
Så här är det när man släpper loss tänkandet i klassrummet. Man får syn på det. Jag kommer att häpna många många gånger under mitt lärarliv, och jag häpnar varje dag under varje skoldag i skolan, precis som jag har häpnat under mina gågna lärodagar. Det är först när vi möter upp eleverna som vi upptäcker vilken kunskap de har och var vi lärare ska möta upp dem. Vi kan inte undervisa utan att veta var eleverna är. Det bästa förhållningssättet i klassrummet är att vara seende, lyssnande och frågande. Då... kommer vi att möta elevernas åsikter, tankar och kunskaper. Så tänker jag. Det är fritt att göra det. TÄNKA!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback