ORDET : INTILL



Ett vackert ord.
I N T I L L

Tillhör ett av de vackrare orden i mitt vokabulär.
Jag ordbokspromenerar i ordboken;
Intill betyder "just vid sidan av" och ordboken har några förklarande meningar:

Cykeln står intill väggen (mmm... min står inte intill väggen.... )
Han ställde sig intill henne (ja... så ungefär...)
Vara trogen intill slutet (så vackert, så vackert)
De var intill förväxling lika (jo så kanske det är)

Jag använder ordet intill... hmmm.... jag har nog inte förstått ordet på samma sättt som min ordbok, trots att mitt fotografi åskådliggör ordbokens mening; dessa hus är intill förväxling lika.

Vid min ordboksläsning upplever jag ordet intill som aning distanserat. Cykeln står lutad intill... det är stort utrymme mellan vägg och cykel, han ställde sig intill henne får mig att undra hur långt mellanrummet, kunde han räcka ut en hand för att nå hennes, och det där om trogen intill slutet, det orden vill jag helst inte röra, de får stå för sig själva. Och likheten... den bör vi alltid eftersträva att se där vi inte förstår, vilket kan få oss att närma oss varandra eller problemet vi ställts inför, istället för distansera oss.

I KÖRLINGS HITTA-PÅ-ORDBOK
syns intill i dessa förklarande meningar;

Intill dig är världen vår gemensamma.
Intill dig är samtalet bara vårt.
Intill dig är jag som närmast.

Och min vackraste plats på jorden,
kan vara precis överallt bara den är
precis intill.

Tja... så ungefär!
För mig är ordet intill ett kärleksord.
Vilken ordbok skulle du slå i?

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Bloggspejaren

Bloggspejaren har lånat en bild och länkat till dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback