TOMAS TRANSTRÖMER - MITT NAMN


Tomas Tranströmer är ibland min penna.
Han ritar upp mig.
Konturerna går att finna.
Jag läser in mig.
Läser om mig.
Ungefär som att bädda in.
I en  famn av ord.
Läser OM mig.

Samtidigt.
Jag läser om människan.
Om vi och oss.
Om de och de där borta.
Allt blir närvarande, intill, greppbart.
Det går att sträcka ut en hand mot en människa.

Vi når alltid om vi vill nå.
Men vi måste sträcka oss fram.
Vilja göra det.

Jag läste nyss

Mitt namn kommer som en ängel.

Det är Tomas Tranströmers ord om namnet som kraftfull källa till hågkomst och minne.
Namnets styrka är närvarandet.

Du är ditt namn.
Jag är mitt.

Låt oss säga våra namn,
tänker jag.

image2181


Anne-Marie,
som i all stillhet läser Tomas Tranströmers samlade dikter 1954-1996, Albert Bonniers Förlag 2001.
Fotografiet är taget i Edinburgh.

Kommentarer
Postat av: lussiana/elisabeth

Vad vackert DU skriver !

2008-02-15 @ 00:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback