Matematik - RITA TRE ÅTTONDELAR
Detta arbete skapade sedan tankar om hur man organiserar och systematiserar så att man inte gör om samma sak två gånger. Vi diskuterade också om det gör något om man gör om samma sak två gånger. Det tyckte en del elever att man inte skulle göra medan andra tyckte att det händer ibland att man gör det för att man inte går tillbaka och letar efter det mönster man gjort tidigare. Man måste få upprepa sig. Man måste få göra fel. Så är det.
Anne-Marie,
som i detta arbete ser
- att uppgiften intresserar eleven
- att eleven antagit utmaningen
- att eleven är uthållig och kreativ
- att eleven vill
- att eleven är intresserad och engagerad
- att eleven har erövrat en modell att göra
- att eleven systematiserar och organiserar
- att...
Jag brukar skriva ned vad jag ser... det kallas att undersöka det lärande eleven är i färd med att erövra.
Underbart - det dolda och djupa budskapet måste vara:
Det finns många sätt att lösa problem!
Och det är mycket radikalt i rättochfelvärlden...
Den uppgiften ska jag pröva på studenterna!
Tack för alla kloka tankar och idéer. Jag tror att lite av allt ditt goda skall smitta, så jag tittar in här lite titt som tätt.
Frökent T
Hej, jag älskar dig jättemycket. Idag har vi julpyntat.
Enkelt och genialt och kreativt. Väldigt mycket lärande i en uppgift. Fattar man inte bråkräkning efter detta, vet jag inte ... Länkar så klart!
God jul, Anne-Marie och ett Gott Nytt 2009! /Ulf
Åh - så glad jag är för era kommentarer här. Jag tycker matematik är så kreativt och roligt, men jag möter på patrull ibland. Som om jag inte fick. Anne-Marie
Vadå? Patrull? Ja, att inte du fick pröva olika sätt i skolan -och inte jag heller- åtminstone inte i matematiken...Men du - i ditt klassrum -i dag?
Och nu efter Timms!! Olika sätt, jämföra, diskutera, dra slutsatser, lära genom att pröva, tala, lyssna, se, rita, bygga -inte tyst räkning-
JAAAA!