AKTIVITETEN HÖGLÄSNING

image2433


Det är en aktivitet att högläsa och att lyssna till högläsning. Det är en medveten högläsning jag vill skapa. Det är ett medvetet lyssnande jag vill utveckla. Detta gör jag genom Readout-thinkout, en mycket inspirerande läraruppgift som engagerar och utvecklar elevernas lässtrategier, Read-out - think-out har jag övat sedan jag besökte Manhattan New School i New York där jag fick höra och pröva denna undervisningsform. Den väcker nyfikenhet och förväntan på bokens innehåll. Denna gång prövar jag och utvecklar mitt lärande med denna bok.

Nu läser jag EDDIE OCH MAXON JACKSON av Viveca Sundvall för mina femmor.

Det är en mycket fin berättelse om en liten pojke, hans bror och inte helt lätt livssituation. Jag har läst denna bok för alla mina klasser oavsett vilken årskurs jag undervisat i. När jag nu läser den kan jag innehållet utan och innan. Jag har också nya intentioner med högläsningen denna gång. Jag ska genomföra Readout - think out, vilket är en åskådlighet kring hur vi förstår och utvecklar förväntningar på bokens innehåll. Readout - thinkout är en medveten lärande undervisning där läraren skapar frågeställningar som öppnar upp bokens innehåll och skapar frågor som har svaren längre in i bokens handling.

Efter inledningskapitlet skapade vi en kollektiv medvetenhet om Eddie. Vem är han?

image2434

Aktiviteten Högläsning!
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Ack ljuva minnen från en tid av starka läsupplevelser med mina barn!

Jag rör ihop handlingen men kommer ihåg känslan av ett
starkt och
känsligt barn. Och en väldigt allergisk bror? Och en pappa som faktiskt försökte?

Tack för påminnelsen om att bra böcker ska kännas!

Postat av: Janis

Det samma! Med den yngste PLÖJDE vi böckerna! Och det var väl Eddie själv som var allergisk? Ja, pappan, han fixade det till slut, på riktigt, visst var det så?
Pojken min föreslog den som högläsning sen till sin fröken, och hon blev allt lite skakad av socialrealismen ... : ) Jag avundas dig dina omläsningar, med nya grupper av barn, Anne-marie!

2008-04-25 @ 21:31:23
URL: http://metabolism.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback