BLOGG - VAD ÄR DET?

Vad är en blogg?
RANDAVSKILJARE

image1606

En offentlig dagbok säger en del.
Jag menar att det är mer en dagsbok än en dagbok.

Bokstaven s... skiljer betydelserna åt.

Jag skriver en pedagogisk blogg - med inslag av omvärld.
Jag skriver om skolan - vilket är en idé om skolan.
Jag skriver om kunskapssyn - vilken omfattar människan.
Jag skriver om lärandeprocesser - oavsett var dessa äger rum.
Jag skriver om människan - som berättelse.
Jag skriver om skolan - som en idé och inte en plats.

Jag skriver inte en dagbok... snarare en dagsbok.
Jag skriver personligt - men inte privat.
Mer en dagsbok än en dagbok.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: madonnan

För mig är det inte en dagbok, mer en tankebok och precis som du...inte privat, iaf inte för privat *L*
Kram och ha en fin dag:)

Postat av: Kersti

Så är det för mig också, inte en dagbok. En tankebok som för madonnan. En plats för funderingar, inte en dagbok och inte privat men personlig.

2007-10-06 @ 13:57:25
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: thord wiman

Lördagshej..
Jag fylls av ödmjuk förundran och lite skräckblandad kluvenhet att en enda "futtig" bokstav signalerar sådan signifikans - kan göra sådan milsvid - ja, sjumilsvid skillnad.
Inte konstigt då att missförstånd, konflikter, krig kan uppstå på grund av ett feltolkat ord, borttappad bokstav.
Gillar ditt ord "Dagsbok" i betydelsen "OMKRINGTÄNKANDE" rent generellt, ej det egna egot i centrum som annars verkar vara dagens melodi när marknad och kapital ska styra, härska: pengar viktigare än människor. Nej, "omkringtänkande" är klok livshållning/livshushållning för både människa, miljö och Planet.
Vi måste glömma våra privata egon, vår narcissistiska självupptagenhet och bli vidsynta, vidrörande, välkomnande människor som växer invid varandra i vardaglig gemenskap.
hejdå från thord.

2007-10-06 @ 17:37:54
Postat av: Anonym

Hej...
Madonnan - jag läser dig varenda dag... din blogg är en tankeblogg. Inte en dagbok. En funderarblogg. Så tänker jag.
Kersti... jag läser dig också varje dag... Din blogg är ju inte en dagboksblogg....utan en tankeblogg.
Thord,
Du borde skriva blogg. Dina inlägg i min blogg är självständiga, och mycket berörande, vackra och glädjer mig mycket. Dina ord borde få en helt egen plats. Där du skulle få större uppskattning. Så tänker jag.
Uppskattar att ni läser mina funderingar. Och inlägget skrev jag med tanke på en ledarskribent vid DN... som skrev att bloggar bara var dagboksanteckningar... och jag förstod det som att de var pinsamma att läsa i efter hand. Uppriktigt kände jag mig sårad... av okunskapen. Mina goda läsare, mina vackra bloggarvänner, och min vänliga uppmuntrande gensvarare. Tack. Anne-Marie

2007-10-06 @ 23:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback