LEKTIONSIDE - HAVING A NAME - BEING A NAME



Vi inleder ett arbete kring en engelsk bok - CHRYSANTHEMUM by Kevin Henkes.
Mina elever ska börja arbetet med att beskriva sina namn och hur dilemmat är kring ser ut.


VÄXTBLADAM-TECKNAR


HAVING A NAME - BEING A NAME
heter uppgiften...

som sedan ska få efterföljande arbetsprocess:

Först ska vi läsa den engelska berättelsen om  
- CHRYSANTEHEMUM -
som är stolt över sitt namn, ett namn hennes föräldrar
givit henne...

tills hon börjar i skolan ....
 
LEKTIONSUPPLÄGG
Eleverna ska fortsätta berättelsen utifrån att ha läst tillsammans de första sidorna,
som bara beskriver den stoltheten ett namn är - stoltheten över att få vara sitt namn.

"If I had a name like your´s I´d change it! //

I wish I could"


Så här samtalar eleverna med varandra:
Detta hör jag mina elever säga och  göra, uttala och undersöka:

- Jag skriver fort om mitt namn för jag längtar efter att hitta på en berättelse

- Wanted - hur stavas det - W O N T E D nej  WANTED nja  WONT?

- Jag vill hellre skriva om mitt mellersta namn. Det är så tyst om det.

- Hur stavas mittennamnet?

- Midle eller Middle?

- Nej, jag menar SeSilia?

- A-M så här blev det!

- Härligt - kan jag få höra din berättelse?

"My name has six letters in it.
I got my name from my parents but even from a namemaker.
The name-maker gave me a korean nam. My name means I will succed in jobs or
in the future. It is very important that persons hav names that means good.
Buut my Swedish namn doesn`t mean so much I think.
But I heard of a queen who was very clever she got my name.
I don´t like my name because it is not so many who has this name in my age.
It is more adults who has it and that makes me kind of hate my name but I have to
think positive about it you know. I will have this name until I die!"

Får jag skriva min berättelse om Chhrysanthemum nu..."

Ja - absolut. Gör det.

- Ja för den här uppgiften om mitt namn var inte tillräckligt utmanande,
men att skriva om vad som händer Chrysanthemum - det är utmanande tycker jag!"

VARSÅGOD min vän!
VARSÅGOD OCH ANTA UTMANINGEN.
svarar jag.
Läraren under namnet Anne-Marie

Rastanteckningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback