ELEVENS RÄTT ATT UT-TALA

Varje elev har rätt att uttala sin tanke, sitt svar trots att detta kan förefalla som en upprepning. Det är BARA upprepning för läraren, inte för eleven. Om vi slutar samtalet då ett rätt svar presenteras förlorar många i
klassrummet rätten att ut-tala.

Visst hör vi lärare

- åh men det tänkte ju jag säga...och så blir eleven besviken på att någon annan sa just det som
eleven tänkte på.

Jag brukar låta mina elever säga sitt svar - trots att någon annan tidigare sagt det - den rätten
handlar om att få lära sig. Att ut-tala betyder också att få möjlighet att skapa en tanke. Om vi vill tänka teoretiskt
så kan vi knyta an detta resonemang till Lev Vygotskij - språket och tanken är så nära förknippade med vartannat-
men att uttala, säga, göra muntligt är en aktivitet som leder till tanke. Så låt eleverna uttala. Ofta. Mycket.

Istället för att falla ihop som en punkterad ballong över bänken - Åh det tänkte ju jag säga... för att sedan kämpa
med besvikelsen, orättvisan och självförtroendet - som tar tid från det aktiva lärandet....

Jag tänker alltså har jag talat!
tänker Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: erica

Så sant, det tar jag till mig - direkt!

Postat av: Anne-Marie

Det vet jag att du gör!
A-M

2007-05-04 @ 08:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback