BEDÖMNING och MÅL

image147


En lärares bedömningar avgör skoldagen alltifrån omdirigeringar av lektioner till hur vi bästa ska hjälpa en enskild elev och när vi tillsammans letar efter strategier för att tolka och förstå var eleven befinner sig. Våra bedömningar idag sker i förhållande till övergripande mål och den enskilde elevens behov i förhållande till mål. Bedömningarna hjälper oss att orientera mot mål. En utvecklande fråga kring bedömningar är vad att bedöma? Hur göra detta? Varför och när vi ska göra bedömningar? Vad lägger läraren in för värderingar i sina bedömningar? Vad präglas vi av då vi bedömer? Vad kan vi bedöma? Vad kan vi inte bedöma? Präglas vi fortfarande av det relativa betygssystemet? Hur vill vi bedöma? Vad ska bedömningarna tjäna till? Hur ska vi dokumentera? Vad ska vi dokumentera?


Ständigt utvecklande frågor!
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Christer

Jag har länkat till det här inlägget när det gäller kritik av skriftliga omdömen/betyg. Protestera om du inte tycker att det stämmer!



MVH

Christer



http://christermagister.wordpress.com/2008/06/09/betyg-pa-barnen/

2008-06-10 @ 12:09:06
URL: http://christermagister.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback