KHEMIRIs skrivande - modell för elever

Idag gästspelar en ung Poetry Salm-mästare som reporter för en dag i Svenska Dagbladet. Olivia Bergdahl intervjuar Jonas Hassen Khemniri. Jag väljer att läsa detta och punkta ned lite saker jag funderar över:

Jonas Hassen Khemiri om sitt skrivande:

* det här är ett gäng slumpmässigt sammansatta ord som får mig att må bra.

* Jag läser allt jag skriver högt för att se om det fungerar.

* men sekunden som jag börjar läsa det högt så är det som ... pyspunka.

* Jag har spelat basket, pluggat på Handelshögskolan och på Stockholms Universitet - det är helt olika språkliga områden.

* Handelskan tycker jag är jättefacinerande.

________________________________________________________

Så här tänker jag:

image724

Det jag spaltar upp relateras till Jonas Hassen Khemiris ord:
 
* orden är viktiga och betydelsefulla för den som skriver
* att läsa upp sin text högt är en strategi för att höra hur det skrivna låter. Det är inte samma sak som att läsa texten tyst för sig. I lärande sammanhang är denna form av högläsning en stor hjälp för eleverna att finna hur och vad de skrivit. Detta hjälper dem också att utveckla sitt skrivande ytterligare.
* där texten får pyspunka - då ska den lagas. Det finns flera sätt att laga en text på. Men där den inte fungerar har man som skrivare en utvecklingsuppgift - eller - alternativet kill your darlings.
* Språk utvecklas i miljön man är, bland människor man befinner sig, inom grupper, i böcker, i möten och alltid i relation till den egna nyfikenheten, viljan att ingå och delta, samt en önskan, en strävan efter att förstå. Den är konstant - viljan att förstå.
* hipp hurra - att döpa språket på Handelshögskolan till Handelska... det sätter fart på min fantasi...

Här är mina bidrag:

fikiska - språk på cafe och över fikabord
mobiliska - samtal i rörelse

JA!
Bidrag välkomnas!
Lek lite med orden.

Anne-Marie



_____________________________
Källa och tack till Olivia Bergdahl reporter för en dag, SVD 6 juli 2007

Fördjupa er på

khemiri.se

oliviabergdahl.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback