ENERGISK ENERGIRISK

image1758

Klimathotet är ett faktum. Jag tror man ska börja där man står. Mitt avtryck gör det hela tydligt.

Det tar mycket lång tid att bli medveten och ändra sina beteenden. Men den medvetenheten kan vi inte vänta på. Vi har bråttom. Vi måste skynda oss. Men jag har märkt att jag har börjat ställa mig själv frågor då jag handlar mat. Jag undrar över frukternas enorma färdväg, jag funderar över den utrotningshotade torsken, jag letar efter svenska äpplen och inte italienska. Det är bara små åtbörder. Jag blir lite mer medveten om att jag kan bidra till saker och ting genom att göra aktiva val. Det finns märkligt lite svenska äpplen i min affär. Varför undrar jag?

image177


Jag tyckte om DN´s journalisten Jan Malmborg vägledning, en av artiklarna kring miljön i Dagens Nyheter, 2 december 2007. Standby... varför denna lathet? Standby - det går inte att ställa sig vid sidan av längre. Det är en aktiv rörelse vi måste försätta oss själva i. Ansvar för det vi har lånat av framtiden. Jag är en bortskämd människa. Det finns bara ett klot. På det klotet är vi alla världsmedborgare. Allt vi har har vi bara fått låna av andra som kommer efter oss. Jag vill också se mina barn och barnbarn... och barnbarnsbarn i ögonen. Jag vill att mina barnbarnbarnbarnbarnbarns barn ska kunna berätta något om den vändning som människan förmådde göra när allt var kanten av the tipping point.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=720508

image192
Samtliga fotografier Anne-Marie Körling

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback