BLOGG-TANKAR av BODIL MALMSTEN

Köpte Bodil Malmstens bok idag... KOM OCH HÄLSA PÅ MIG OM TUSEN ÅR. Jag har njutit Bodil Malmsten till julens fjärde glas glögg... och väljer att citera följande om bloggandet:

"Att sätta ut sina ord
i skogen bland vargarna
utan den vakt som eftertänksamheten är,
att blotta sitt språk,
ställa det naket för alla att se,
det tror jag inte..."


Bodil Malmsten skriver blogg. Jag läser hennes ord men är ingen varg. Boken lockar också till sig läsare, och trots att läsare inte kan besvara bokens text så har författaren ingen aning om läsarens vargahunger... Jag kastar mig över den nya boken med glupande hunger... dock inte med vargatänder eller med sagans vargalist.

Bodil Malmsten inleder sin nya bok med bloggtankarna:


"I den virtuella världen är jag flyktig och svävande, lätt.
Jag kan ändra mig, vända på ett påstående, utplåna det tidigare skrivna och börja om.
När jag skriver vill jag göra det i rörelse, i rymden, på ett moln, på min hemsida.
Alltid hemma men ingen vet var."

Det är märkligt svävande roligt med bloggandet tycker jag. Det är en form av kontakt. Kontakt med omvärlden. Idag samtalade jag med en gammal, gammal kvinna. Hon hade glömt sin blindkäpp hemma. Jag hjälpte henne till rätt station. Det betydde också ett litet samtal. Hon berättade att hon bodde på äldreboende men att all service var borta. Hon behövde komma ut dagligen för att inte förlora sig i stillhet och ickerörelse. Hur tänker du frågade jag. - Det handlar om huvudet. Man måste få intryck och veta att man finns till. För att veta det måste man ut bland alla andra. Jag ser inte men jag upplever. Jag hjälpte henne av bussen. Jag var en del av de andra. Jag höll hennes hand... hudkontakt. Kanske detta var det viktigaste. Att våra händer möttes. Nu var inte denna kvinna läsande... men det måste finnas oändligt många ensamma som skulle kunna skriva, förmedla sig och få kontakter via bloggandet. Bloggandet är ålderslöst och gör oss ålderslösa. Vi läser bloggar för att vi vill åt ett innehåll.



Jag skriver alltså är jag... för att använda Descartes.
Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Jennifer

fin header!

Postat av: Emma

mysigt inlägg. =) du skriver på ett bra sätt. =) ha en mysig kväll!

2007-12-15 @ 18:07:00
URL: http://thabojan.blogg.se
Postat av: - - - - - - - - -

Mmm, jag är så glad för mina virtuella möten. Jag är glad för det jag har med dig!

Kram Vicktoria

2007-12-16 @ 01:11:57
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: Anonym

Rubriken? Malmström...

2007-12-16 @ 19:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback