RÖRELSE i KLASSRUMMET

image1249

Jag funderar mycket över hur jag själv gör när jag lär. Är det inom min intressesfär så är jag lugn och stilla. Läser på plats. Ska jag skapa något behöver jag röra på mig. Är det svårt behöver jag lämna, tänka ett tag, gå ifrån, röra mig och göra saker men sedan går jag tillbaka och tar tag i det jag funderar över.

I ett klassrum sitter eleverna stilla. De rör sig lite. Det är något negativt att ha spring i benen. Jag har funderat mycket på hur själva rörelsen kan hysas i klassrummet. Rörelsen visar på aktivt lärande. Mina elever får röra sig fritt i klassrummet - titta på andras arbeten - gå ett varv - eller gå utanför klassrummet och hoppa hopprep. Detta har skapat en möjlighet för lärandet. Inte begränsat det.

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Vicktoria

Godmorgon Anne-Marie!
Hur ser du på rummet för lärandet?
Hur ser det optimala klassrummet
ut? Finns det ens?
Ha en skön dag!
Kramar Vicktoria

Postat av: Vicktoria

"Knyttet träffar ett Skrutt..." Tack Anne-Marie! Du är mitt Skrutt Du ;)
Kram!

2007-08-29 @ 09:04:04
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: anne-marie körling

Hej - ja det optimala klassrummet finns - men läraren måste veta vad aktiviteten är i rummet... hur man ser på lärandet... det behövs bara tänket kring rummet i stort... och göra lite verklighet av organisationen... bara hur vi går i klassrummet för att ta saker... logistik... må gott du... Anne-Marie

2007-08-29 @ 10:06:16
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Maria-Jag blommar

Jag har också funderat mycket över hur JAG och andra lär...i klassrummet är det där ju svårt, en vågskål, rörelse behövs men på något sätt under kontrollerade former så att det inte stör. Det verkar som om det fungerar bra hos dig...

2007-08-29 @ 11:46:26
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: kajsasi

Hur viktigt är det inte att låta eleverna vara kreativa, att behålla alla ettors vilja att "arbeta" på en nivå som är utmanande men ändå inte för svår. När så nivån i klassen är stor, så just detta att se vad den andre gör betyder en del, att lära av varandra.

2007-08-29 @ 17:45:31
URL: http://kajsasi.wordpress.com
Postat av: anne-marie körling

Härliga gensvar. Anne-Marie

2007-08-29 @ 19:07:53
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback