LEKTIONSTANKAR - ERÖVRA ORDEN

image1166

Ringa in de ord du kan - var stolt över din upptäckt. Att ge eleverna lagom stora utmaningar, en text som de läser och uttalar och möjligheter att åskådliggöra sin förmåga. Här är en elev som ringar in sin kunskap. Jag kan...det är själva anslaget... och visst. Sträck på dig min elev. Du kan... och det är väldigt roligt att få följa dig en bit på din lärande väg... så tänker jag ...

Anne-Marie


__________________________________________________________________________________
Så här gör du

1) modella för eleven hur man dokumenterar vad man kan.
2) låt eleven pröva själv
3) kopiera den sida du vill dokumentera din kunskap i
4) läs högt - viktigt - läs högt. Ringa in de ord du känner dig förtrogen med,
5) Räkna dina ord som du kan...
6) TItta på dem du inte kan ... liknar dessa ord svenska ord... kan du gissa...försök gör det.
7) Vilken strategi ska du  använda dig av för att lista ut vad de ord som du inte kan betyder
8) Värdera de ord du inte kan - är alla nödvändiga att lära sig - förstår du sammanhanget? Då kanske det räcker så.
9) samtala med eleven...i bekräftande anslag... och visa på elevens kunskaper...INTE BRISTER

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Kersti

Oh så gärna jag skulle vilja gå i din skola. Kersti

Postat av: Humla

Ja ja... så bra! Modellar en snabbskrivning om personer som betytt mycket för min sjua senare i veckan... och så måste jag hitta en riktigt bra högläsningsbok. Måste få läsa högt för dem - de har dessutom redan efterlyst det så jag hänger glatt på - högläsning är det mest demokratiska man kan ägna sig åt anser jag! Alla kan ta del av en text som någon annan avkodar och ger liv oavsett om man klarar av att läsa den själv eller ej. Har du något bra boktips Anne-Marie?

2007-08-21 @ 20:35:30
URL: http://mammahumla.blogg.se
Postat av: Anonym

Humla, Kerstin... Tack båda ni... det värmer. Och Humla...jag ska tänka ut någon bra bok ... Jag läste HABIB - meningen med livet för mina sjuor - den gillade dom mycket... men jag återkommer. Skriver en blogg om vilka högläsningsböcker jag läst.... i skolan. Må gott - var glada där ni är - mitt i bland de viktigaste...eleverna. A-M

2007-08-21 @ 21:53:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback