LEDARSKAPETS GENOMGÅNG

EN MYCKET KLOK CHEF...

jag talade med under en middag... som för övrigt smakade fantastiskt gott...som förövrigt intogs i en fantastisk miljö...som för övrigt fick mig att skratta högt och för mycket....

berättade om ledarskapets vikt av WALKING BY ... (WALKING THROUGH - jag lägger mig i)

Detta att vara synlig i verksamheten...VERKSAMHETEN... i den där de anställda arbetar. Göra små besök, inte långa stunder - utan närvara genom ett slags walking through ... Synliggjorda chefer skapar en känsla av samhörighet, känsla av delaktighet, känsla av nyfikenhet, känsla av gemenskap. I det synbart enkla och lilla finns ofta det värdefulla och stora.

Detta är väl en ganska enkel sak... att gå igenom den verksamhet man bedriver. Inte bara genom pappersbuntar. Det gäller för en chef att se sina anställda. Då man gör det genererar det en känsla av betydelse. Att uppleva sig obetydlig och oviktig är en mycket destruktiv känsla för uppbyggnad av det kollektiva uppdraget och samhörigheten.

Detta är helt överförbart - it runs through the system (älskar detta engelska uttryck) - en lärare som går omkring och närvarar aktivt i sitt klassrum ser tydligare individer i ett kollektiv. En rektor som går igenom sina lärares klassrum likaså...

Jag tackar för det livliga samtalet kring ledarskap.
I korta ordalag, fast det är roligare med längre samtal, kan man säga att det handlar om NÄRVARO.



Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback