GÖRA SPRÅK - en PRAKTISK SAK

image1212
Det rör sig hela tiden... från det yttre till det inre....växelspelande. Jag satt intill och samspelade.


När man är där - med en fyraåring - då är man ständigt inbjuden... och oj...

- VILL DU GUNGSTOLA?

Inget är orörligt, allt är rörligt, möjligt, rörelse. Orden måste representera det - rörelse - verbet... Gungstola - pekar in i all aktivitet...allt. Rörelse inom och utom. Det mesta som sker sker utanför en fyraåring... när det är gjort, prövat och utforskat...flyttar det innanför,

Det är spännande att vara med då det händer.
Vara den vuxne intill. Varsam. Lyssnande. Nära.
Gungstola... så mycket bättre än en gungstol.

image1213
Precis allt är rörelse. Från tår till topp. Från det yttre till det inre. Att göra sig ett språk det är att röra sig in i ett språk. Oavbrutet begreppa världen. Till och med med fötterna. Jag kunde se på fötterna när denna lilla fyraåring tänkte. Sedan vilade tårna och tänkandet fick uttryckas igen - Jag gillar att gungstola.




Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Sara -en förskollärare

Hej!
När jag läste ditt gungstola kom jag och tänka på när vi satt på förskolan och kom att prata om "förr i tiden" när inte bilar fanns... Då säger en pojke (5 år) "nej, då fanns inte Biltema heller". Efter en stunds tystnad säger en annan pojke (4 år)glatt: "nä, för då fanns Vagnstema istället!!" (kort paus) "Och där temade man vagnar..."
Det är så himla kul att LYSSNA på barnen! Tack för din blogg också!

2007-08-27 @ 21:41:03
Postat av: anne-marie körling

Hej Sara, välkommen in i min blogg. Det är spännande att läsa ... hur barn tänker och formulerar sig. Jag tycker själv att händerna och fötternas rörelse i de fotografier jag tagit... rör sig in i språket. Jag tror på en slags rörelse. Tack för ditt besök... allt gott. Anne-Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback